I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 9 juli 2016

Gourmetgourmand!

1160709
Hos grannen blommar Astrid Lindgren rosorna så fint, dom har så bra jord och massor av det och frisk luft och sol!

3160709
Deras Honungsros är lika fin den! Helt magnifik och man blir som bedövad när man går förbi!

 

2160709
Hos oss krullar sig vitlöken så fint. Jag vet inte vad det är för sort. Och jag vet inte om all vitlök är krullig. Någon som vet?

Den ger i alla fall vitlök, av det som är nere i jorden, så att vi är självförsörjande hela året och den är så god! Och så blir det smålökar i det “där” där uppe och dom sår jag ut och så börjar vi på nytt igen!


4160709
Här har vi haft vägmöte idag, samma plats, samma tid, samma dag varje år, andra lördagen i juli! Och så länge alla kan minnas skiner solen den här dagen! Fint styrelserum, eller hur! Bättre än boaserade väggar och stora kristallkronor och mjuka mattor från Orienten! Det här är oslagbart!

 

5160709
Häromdagen fick vi ett infall och bara åkte iväg ut på fjorden för att känna på havsluften och då har vi alltid med fika och fiskedon.

Och som det nappade, vi fick mängder av makrill, vi fick dela med oss på vägen hem och sen fick vi nästintill gourmetmiddag, egenfiskad makrill, stekt med egenodlad dill på, egen potatis, egen gul lök stekt till, det var såååå gott!

Man äter alldeles för mycket när det är så gott! Man blir en gourmetgourmand!

Agneta!

19 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska rosor din granne har! Tänk att ni alltid har sol på era vägmöten! Vilket lyxliv ni lever med egenfiskad fisk och egna grönsaker! Det låter ju helt otroligt att bara styra ut på fjorden och fånga sin mat! Det gläder mej att ni har sköna dagar med rosendoft och gourmetmat! Fortsätt så! Kram från Lisa på soliga torpet!

    SvaraRadera
  2. Vilka fantastiska rosor din granne har! Tänk att ni alltid har sol på era vägmöten! Vilket lyxliv ni lever med egenfiskad fisk och egna grönsaker! Det låter ju helt otroligt att bara styra ut på fjorden och fånga sin mat! Det gläder mej att ni har sköna dagar med rosendoft och gourmetmat! Fortsätt så! Kram från Lisa på soliga torpet!

    SvaraRadera
  3. Härligt sommarinlägg. Solen skiner, växterna doftar ljuvligt och i havet finns det gott om delikatesser till en middag (ja, även i ert trädgårdsland).
    I morgon åker vi...ja, du vet vart.
    Sommarkram!

    SvaraRadera
  4. Fina blommor och fint väder! Vad kan man mer begära?

    SvaraRadera
  5. Honungsros har stått på min önskelista till alla mina trädgårdar genom livet men det har aldrig blivit nån. Märkligt, eller hur? Och nu är det förmodligen för sent att få sig en!? Jag får njuta av din grannes och alla andra dignande bilder som alla visar nu... lycka måste vara att ha en i sin närhet! Och allra helst en egen.
    Makrillmiddag skulle jag inte heller tacka nej till fastän jag bara ätit det två gånger i livet varav en inte var så god...

    Må gott och njut av allt vackert runt dig. Vägen inräknad!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Underbara rosor, gott med nygrillad fisk och fint styrelserum :) Kan ju inte bli bättre!
    Sommarkram från Titti

    SvaraRadera
  7. Men oj så fina rosor ,blev genast förälskad .Härlig middag ni hade med fisk ,vi åt också fisk idag grillad kvarkenlax godare hittar man inte ,underbara sommarbilder från dig ,kramen Nette

    SvaraRadera
  8. Lyxlirare där! Det är till att frottera sig i vackra styrelserum.

    Grannens honungsros gjorde mig helt matt. Jag måste åka ut och ge vår honungsros några uppmuntrande ord på dess klättring uppför äppelträdet.

    SvaraRadera
  9. Jaaa det blir man ju. Härliga bilder och honungsros har jag aldrig träffat på. Trodde jag köpte en i höstas men Nopp! Det vart fel. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  10. Gourmetgourmand - det är DET jag är!!! Har alltid undrat och nu vet jag. Äter för mycket av det som är gott, exakt så är det!
    Och ert självhushåll verkar ju bjuda på sådan mat också!

    Våra honungsrosor är nästan överblommade, det ser ut som det hade snöat ymnigt nere vid rosenbågen!

    Menar du att ni har vägföreningsmöte PÅ vägen? Det har ingen här kommit på och det hade nog inte fungerat här, för vår vägförening har så många vägar... Men er "möteslokal" är definitivt snyggare...

    Här har K hållit på med min dator en stor del av dagen, så jag har inte kommit åt den förrän nu.

    Vi hörs, ha det gott och hälsa!
    Kramar, Monica

    SvaraRadera
  11. Finns inget bättre än alldeles färsk mat, alldeles egenodlat, alldeles egenfångat. Man mår så bra långt därinne och ni hade förstås en härlig stund när ni fiskade också och så blev det fina bilder. Kan ju inte bli bättre.
    Nej, all vitlök krullar sig inte, olika sorter.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  12. Vilken lycka att kunna fiska och tillaga en så god middag med egenodlade tillbehör.
    Det får mig att minnas alla härliga fisketurer jag har gjort under mina somrar på barndomens Öland. Mamma var hemma och fixade en stor glödbädd och vi andra var ute med fiskebåten och pilkade torsk. vi passade på att tävla om vem som fick den största torsken, en krona var la vi i potten. Min ett år äldre bror var oftast den som tog hem priset.
    När vi kom hem la mamma fisken i ett foliepaket med smör, dill och skivad nypotatis sen grävde hon ner paketen i den stora glödbädden och vi fick vänta i ca 20 minuter innan vi kunde njuta av den goda maten under bar himmel och öländska jordgubbar till efterrätt.
    Önskar dig en trevlig vecka.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  13. Oj nu längtar jag ju till kusten igen det är så härligt( när det inte regnar förstås)Salt vatten och lite vind Ohh vad jag längtar. Ja ja jag har min koloni och det är jag glad för med. för övrigt så växer de små lianerna som bara den. Helnöjd. med dom.
    Ha nu en fin början på en ny vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  14. Nyfångad fisk!!! Vilken dröm och nostalgi för mej!
    Underbara rosor!
    Ha en bra ny vecka!

    SvaraRadera
  15. Nyfångad makrill, det vattnas i munnen. Uppvuxen vid Skånekusten fick vi fisk
    rätt ofta. Uppskattade det inte lika mycket då som idag.
    Här i Mälaren får vi Gös - en delikatess.
    Vitlök odlade jag på den tiden vi hade trädgård. Den var så mild och god.
    Juli är rosornas månad. På mina promenader gläds jag åt rosorna i villaträdgårdarna.
    Ha en bra vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  16. Oj, oj så gott! Nyfångad makrill är det inte mycket som slår... Häftiga vitlökar ni har. De jag har haft har inte krullat sig men jag hade ju önskat att de gjort det. Kram Katarina!

    SvaraRadera
  17. Kära lilla vän vad det väcker minnen. från våra eller mina Västkustsomrar
    nystekt Makrill. Det bliver ingen mer gång, min vän är ju ensam och Burö
    är sålt till yngre människor. Man får glädjas åt alla somrar vi varit där.
    Makrill, Hummaer, Alla Flundror Tack Hälsö, Tack till Dig med dina underbara inlägg kram HAJAN

    SvaraRadera
  18. Frisch gefangene Markrelen... das ist für uns Sommerurlaub am Fjord.
    Ungefähr vier Wochen sind die Markrelen im Fjord und man kann die Schwärme beobachten,
    wie sie durch's Wasser ziehen... und es ist leicht sie zu fangen. Eine Köstlichkeit
    frisch gegrillt :-))) Wunderbar ist der Sommer. Gestern hatten wir 32 Grad hier
    und ich war den ganzen Tag mit den Enkelkindern im Schwimmbad. Schwimmen, vom Turm
    springen - ich nicht, ich bin die Großmutter :-) - im Sand spielen, auf dem Spiel-
    platz schaukeln. Am Abend aßen wir Forelle (nicht selbst gefangen, sondern im Geschäft gekauft) ... in der Pfanne gebraten und mit Kartoffeln und grünem Salat.
    Sommerklem fra Viola

    SvaraRadera
  19. Vilken lyx att kunna ta båten och fånga fisk, färsk makrill som är så gott!
    Ja även om det inte nappar kan en båttur med havsluft och fika vara nog så mysigt.
    Vilken ynnest att få bo så!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta