I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 12 juli 2016

Centerpiece av trädgårdens blommor.

1160712
Klematisen ‘Summer Snow’ blommar så den håller på att välta enebusken den klättrar i.

 

2160712
Den här klematisen klänger i en kaprifol som i sin tur klänger i en gammal, gammal rosenbåge som är fastgjuten i berget. Tysk, stadig sak, den där rosenbågen!

 

3160712
En annan klematis klänger i en spaljé i hörnan av huset, när den är så här i knoppstadiet tycker jag den är så fin!

 

4160712
Och så rosenvialerna intill! Så fina!

 

05160712
Över rosenvialerna hovrar violrutan och nu har den börjat blomma, så skir och läcker, färgerna är så fina….och den är jättehög, säkert 3 meter!

 

5160712
Så igår när mina kusiner med respektive var här plockade jag utav blommorna i trädgården och gjorde en s k centerpiece av det som blommar rikligt just nu.

Det är en speciell känsla att gå ut i trädgården och kunna plocka in det man vill. Lyx för mig!

Agneta!

20 kommentarer:

  1. Helt underbara blommor du har i din trädgård, jag blir riktigt avundsjuk.
    Ha en fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. O wat heerlijk om zo te kunnen wonen ,maar vooral om daar van te kunnen genieten.

    SvaraRadera
  3. Men så vackert ,dina blommande klättrare är ju för underbara och jag håller med att det är lyx att plocka blommor i egen trägård ,kramen Nette

    SvaraRadera
  4. Helt fantastiska bilder och blommor! Din "centerpiece" skulle jag kunna ge mycket för! SÅ ljuvlig! Vilka färger!

    SvaraRadera
  5. Helt fantastiska bilder och blommor! Din "centerpiece" skulle jag kunna ge mycket för! SÅ ljuvlig! Vilka färger!

    SvaraRadera
  6. Helt fantastiska bilder och blommor! Din "centerpiece" skulle jag kunna ge mycket för! SÅ ljuvlig! Vilka färger!

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig lyx både buketter och det som är kvar i trädgården. Ha det gott! ♥

    SvaraRadera
  8. Oj, vad det blommar hos er!

    SvaraRadera
  9. Hmmm,jag trodde att den klematis, som vi har på vår kapade tall, var en "Summer snow", men den blommar inte. Än? Den har bara blommat en gång, för några år sedan, och de blommorna såg ut ungefär som era. Nu trodde jag att den skulle blomma igen, när den fått mycket ljusare...

    Det låter underbart med en klematis som klänger i en kaprifol, som klänger i en gammal, stadig tysk rosenbåge! Sådär som man vill ha det, men inte får till!

    Vår violruta, som blommat i flera år (ja, bara på sommaren...) på minst 2 meter höga stjälkar, var bara pytteliten i fjor och i år är den väl ca 1 meter och kommer att få några få blommor. Så den får en chans till tills nästa år!
    Men jag tycker att blommorna på er ser lite annorlunda ut! Är du säker på att det är en violruta?

    Tänk att du kan göra så vackra blomsteruppsättningar! Takterna sitter i!!!
    Middagen måste kännas ännu lyxigare med en sådan på bordet!
    Ha det gott min vän och vapendragare!
    Kramar, många, Monica

    SvaraRadera
  10. Wow, vilken blomsteruppsättning! Och tänk att kunna göra den av egna blommor, så fantastiskt! Det är ett riktigt paradis ni har där i Snäckskalsdalen!

    Här är det dåligt med klematisarna i år. De tog stryk av vintern, men de flesta verkar komma igen, trots att de såg döda ut länge. Men det blir inte mycket till blomning.

    Om du tar frön av violrutan är jag spekulant. Den skulle jag gärna vilja ha i trädgården...

    Här har rosenvialen börjat blomma också. Synd bara att de inte doftar något...

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  11. Jag suckar av fröjd över din Summer Snow, wow! Undrar när min blir sån, hihi... nej aldrig! Men, min har också börjat blomma och jag är lyrisk över första årets blommor! Vildvinet klättrar på och verkar trivas där det står. Det är allt en härlig tid vi är mitt i!

    Ha en alldeles makalös dag!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  12. Åhhh så vacker bukett. Ja det är en rikedom med trädgård, lite jobb också så klart men ändå. Värt varenda svettdroppe. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  13. Underbara blommor!!! Måste skaffa mig en rosenvial igen!
    Ha det så skönt!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Jag ser en blåhimmel!!!! Det har var längesedan jag såg en sådan här i Wales. Egentligen aldrig, himlen är aldrig riktigt blå här. Längtar efter sommaren!
    Fina blombilder! Såååå vackert! Njut av sommaren!

    SvaraRadera
  15. God eftermiddag i det mulna och gråa vädret!Trött på detta väder nu?? Ja så in i norden..var är sommaren??
    Blommor var det ju.det är verkligen någonting jag saknar, att kunna gå ut i trädgården och plocka mig en bukett!
    Ännu en gång, ni har en otrolig trädgård!! Ha nu en fortsatt bra eftermiddag!! Kraaam och hälsa!!!

    SvaraRadera
  16. - Halloj i väster.
    - Andra bilden är magiskt vacker. Snyggt !
    - Ha en fortsatt fin vecka ! hälsar Hasse och Blondin-Ida....:o)

    SvaraRadera
  17. Det kallar jag centerpiece! Man skulle kunna utlysa tävling runt bordet vem som klarar att identifiera flest blommor. Sämst får diska :D

    Ser att du fått nåt att bita i från Annorlunda... Där har du bloggunderlag för ett helt år om alla frågor ska besvaras , he, he, he

    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  18. Så det kallas centerpiece, det hade jag inte en aning om. Visst är det lyx att kunna gå ut i trädgården och plocka sina egna blommor .

    SvaraRadera
  19. Lyx för dig ja! Tack för det, så mycket som det prunkar hos dig så kan du plocka tiotalet olika buketter och ingen kan se att någon blomma fattas! Själv plockar jag mest hö nuförtiden, eller blivande hö, alltså gräs. Är fascinerad av alla olika höga grässorter och plockar dem för mitt eget höga nöjes skull. Funderar också på om jag ska idas plocka älggräs och torka, lär vara bra mot det mesta. Eller göra saft, men huva vilka mängder socker som skulle i...
    Svinmålla vill jag hitta, men marken hos mig är mager och stenig, inte hittar jag en enda planta av detta ogräs som så många förbannar...
    Kram på dig

    SvaraRadera
  20. Jag njuter av grannens summer snow och tänker att jag borde skaffa en egen. Jag gar försökt ta skott flera gånger, men det kommer alltid små larver och äter upp sticklingarna. Förstår inte varifrån de dyker upp. Får ta det som ett tecken på och en ursäkt för att få åka till plantskolan :)

    Hoppas att du får en riktigt fin dag!

    Kram Linda

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta