I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 21 juli 2016

Ta ner mig till sjön……..

1160721
Nu blommar alla våra rosor! Dvs fyra av sju.

Till vänster Kordes Aloha, till höger överst Awakening, nere till vänster New Dawn och sen Bonica.

Alla är i sämre skick än tidigare år, förutom Bonica, som är finare än nånsin. Går inte att förstå sig på det riktigt, men så är det!

 

2160721
Den blå klematisen är lite kul för när den är i knopp tror man att den är violett. Sen blir den nästan knallblå!

Intill står rutan, jag är förvirrad vad gäller rutan, jag vet inte vilken sort det är, jag har försökt ta reda på det, men jag klarar inte av det……..så, ruta, bara. I alla fall, den är otroligt hög och fin och den står i sten, där finns nästan ingen jord alls, så den måste vara osedvanligt tålig!

Det ser ut som ett moln. Och jag har inte legat ner på marken när jag tagit bilderna, jag är stått upprätt!!

 

3160721
Nu har vi riktig sommar här och dagarna tillbringar vi mest ute på sjön (havet/fjorden) och då fungerar det som så, att vår hund vill gärna åka med (ja, jag vet, huuuur vet man om en hund vill eller inte vill……husse säger att det är så, och då…….) och då får jag gå till sjön medan husse kommer efter i bilen.

Så kan man också göra.

Hund och hustru motioneras enklast så!

Fast det är som så, om jag skall vara riktigt ärlig, att husse har med fika och fiskegrejer om det skulle vara så att vi vill fika och fiska, och det är för långt och för tungt att bära, så det är inte så farligt som det låter.

Och……vi, hunden och jag, får åka med hem sen. Så han är rätt snäll den där hussen!

 

4160721
Hemma sedan, tillbringas så klart på verandan och där är så mysigt nu med vildvinen och tända ljus. Och makrill i alla upptänkliga former!

Igår med vitlök, citron och kryddor från min italienska kryddträdgård (ja, det är lavendel, rosmarin och timjan), det var mumsigt!

Nu är det dags, mot sjön igen!

Agneta!

13 kommentarer:

  1. Härliga sommardagar nu! Bara att njuta!
    Nu känner jag dig ganska väl och vet att du tycker om att promenera, annars kunde ju du och omgivningen byta plats någon dag så han går med hunden och du tar bilen.
    Vacker blomning hos dig.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Våra rosor har en paus just nu - ja, jag hoppas att dom kommer igång igen senare...Dom är nog snarare ovanligt frodiga i år, som det mesta, tycker jag!
    Jag är nästan säker på att din "ruta" INTE är en violruta, den ser i alla fall inte ut som min! Som för övrigt är liten och klen, men i alla fall bättre än i fjor. Men för ett par år sedan var den också över 2 meter hög!
    Jag tycker att din ser ut som en aklejruta...

    Dina bilder från vägen och sommarhagarna är så somriga som det går att bli! Svensk sommar "i sin prydno"!

    Det ser SÅ inbjudande ut på er altan i kvällsmörkret! Och ser man inte två fina glas med något gott i, glänsa i ljusskenet? Sommarnatt..🎼

    Hoppas att ni haft en härlig dag på sjön idag också!
    Vi hörs, kramar, Monica

    SvaraRadera
  3. Fantastiska rosor du har! Ja vilka dagar vi har just nu...tänk att svensk sommar kan vara så här, ljumma kvällar och jag förstår att ni är mycket ute på sjön!
    Ha det gott,
    Titti

    SvaraRadera
  4. Makrillen på mitt kära Västkusten glömmer jag aldrig. Men den tiden är över nu, till och med ifråga om oss själva så krymper skaran. Men man får inte vara ledsen bara tänka på hur mycket , mycket roligt och trevligt vi haft tillsammans i över 60 år. Här är en underbar varm och skön kväll
    har suttit ett tag i kuvösen och njutit.

    SvaraRadera
  5. Ja, nu är det härliga dagar med riktig sommar, en sån sommarlovssommar som man alltid hade förr! Oj så det blommar hos dig. Och jag kan säga att ditt vildvin och mitt är inte riktigt i samma division. Och jag tror inte det nånsin blir så heller... men växer, det gör dom!

    Kommer troligtvis till Smögen v 33, vi kanske ska ses nånstans och heja på varann?

    Må gott!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Nog rätt fint för en hund på sjön! Själv ska jag ta min med på en promenad (kort) på varma trottoarerna. Aj aj, så det bränns.

    SvaraRadera
  7. Idag orkar man inte ens med en promenad här ca 30 grader och ingen vind att tala om .Selmas tur är en promenad ner till stranden för att dricka vatten ,kramen Nette

    SvaraRadera
  8. Låter som ni har det riktigt sommartrevligt på bästkusten. Här är inte så pjåkigt heller, även om det inte blir några makrillar i fjorden. Däremot brax på lilla insjön. Jaja, kräftorna gillar dem. / Britt

    SvaraRadera
  9. Härliga Västkusten!
    Mina rosor är finare i år än förra året, konstigt!
    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Vilka underbara rosor! Mina är inte alls så fina som de brukar, ja, nu säger du att det gäller dina också men jag tycker dom ser väldigt fina ut!
    Mums... makrill är en favorit, så gott.

    Fortsatt skön sommar till dig denna fantastiska sommar 2016. Vilket väder!

    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  11. Ni har verkligen skapat er ett paradis! Antar att tankar på att fara till nåt som börjar på T och slutar på land inte föresvävar er så ofta.
    Sista dagen med rekordvärme här idag dvs mer än 30°, sen utlovas normal sommar och det tackar jag för.
    Ha det så gott bland makrill och måsar
    /Anette

    SvaraRadera
  12. Så härligt med luktärter. Det är verkligen en av mina absoluta favoritblommor. Mina kommer inte att blomma på länge än - sådde väldigt sent och satte ner de flesta i en kruka i början av veckan. Men jag hoppas på att få njuta av de väldigt länge! Hoppas att de i krukan ska arta sig riktigt bra och att jag när det blir svalare kan ta in dem i vinterträdgården - tänk när doften fyller rummet :D

    Hoppas att du har haft en lika fin dag som jag. Här har det badats och badats och badats. I morgon hoppas jag på att det utlovade regnet faktiskt kommer. Både jag och min hud behöver en eller några mellandagar.

    Kram
    Linda

    SvaraRadera
  13. Great article..I am looking so forward to your blogcomment and
    I love your page on your post.. That is so pretty..
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta