I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 13 oktober 2010

I löv hösten–13 oktober 2010.

onsdagen den 13:e oktober 2010

DSCN0162
Då var vi hemma igen och jag har på eget bevåg utverkat dispens för “I löv hösten”- inlägget som skulle gjorts i måndags.

Hemma har Ullungrönnen antagit en fantastisk höstfärg och bladen är på väg ner och bort…….det är kallt, det låg precis på gränsen till frost i morse.
DSCN0166
DSCN0183
DSCN0161
Utsikten från verandan har ändrat färgskala, jag tycker det är vackert med hösten och jag trivs med att den är här!

DSCN0170
Rosor tillhör ett tappert släkte, White Nights, har kommit med flera nya blommor – fantastiskt!
DSCN0171
DSCN0177
Rosenskärorna blommar också vidare, så idag kan jag plocka in ytterligare en bukett!
DSCN0175
Snöbär.
trollhassel
Trollhasselns blad har en otrolig färg.
DSCN0182
Trädgårdslandet grejade jag i ordning innan vi åkte på semester och det var skönt. Där vi hade potatis inrättade jag vad jag kallar min “plantskola”, jag delade perenner och satte där.

DSCN0186
Från “näst minsta vägen” ser det väldigt höstigt ut…..skottkärran kanske jag skulle ta och placera någon annanstans!

DSCN0188
En höstväg om hösten! Rofyllt!

ormhassel
När jag tittade till min plantskola såg jag min orm/vridhassel som jag införskaffade i samband med höstdelningen av perennerna.

Med ormhasseln förhåller det sig sålunda, att när vi bodde i storstan, hade jag en riktigt stor sådan som jag var väldigt förtjust i. Den flyttade jag med till huset vi bodde i innan vi flyttade hit till det nya huset.

När vi flyttade in här, i nya huset, bad jag omgivningen väldigt snällt att gräva upp den så att jag fick hit den. Det gjorde omgivningen.

Ett problem bara, som varat i drygt 3 år, omgivningen kom inte ihåg var (!!!) han planterat den här…….

Men för några veckor sedan fick jag se att de som köpte vårt gamla hus hade kvar busken i sin trädgård…….

Detta påpekade jag för omgivningen, som först inte visste något, eller var med på vad jag pratade om, men efter ett tag, dvs efter mitt enträgna malande om detta, kom den på, att frun i huset som köpte gamla huset, hade tyckt att busken (= min ormhassel) var så fin så hade omgivningen låtit den stå kvar…..

Så nu har jag köpt en ny ormhassel och den ska jag plantera alldeles själv så att jag vet var jag har den!

Det är nämligen så att min man inte tycker att ormhassel är en snygg buske! Karlar!
ormhassel 1
DSCN0163
Den här bilden måste ha kommit till av misstag, men den får vara med i alla fall.

Agneta!

p.s. jag skall snart ta mig en runda bland alla mina kompisbloggar, det har liksom inte varit någon tid över till det på semestern…..d.s.

2 kommentarer:

  1. 16 kommentarer: Rigmor sa...
    Så roligt att ha dig hemma igen!! Skrattar gott åt din historia om ormhassel, skulle mycket väl ha kunnat hänt här med. Mannen här i huset är helt ointresserad av trädgård, så därför har jag axlat posten som trädgårdsskötare. Lite tyngre projekt får jag med list och lirkande försöka få med honom på, och det brukar gå bra efter ett tag. Däremot har han klippförbud och trimmern får han inte röra...Alltför många
    blommor har försvunnit på det viset.
    Ha en skön höstdag!!
    Kram

    13 oktober 2010 13:12
    Livsnjutaren sa...
    Tack för alla härliga bilder,ja visst är hösten vacker. Jag har nu startat en ren fotoblogg som du hittar länk till hos mig. Det blev lite väl många inlägg per dag ,så det fick bli en egen blogg. "livsnjutarenfotograferar"

    13 oktober 2010 13:58
    Sirpa sa...
    Välkommen hem!
    VITA ROSOR!!! Hoppa du har haft det bra!
    Orm.....jag springer!!!
    Har en skön onsdag!
    Kram Sirpa

    13 oktober 2010 14:50
    Birgitta sa...
    Så vackra höstbilder, rönnar får så vackra färger och tänk så trevligt det är när rosorna vill blomma vidare fast kylan är här, verkligen höstglädje.

    Ormhassel tror jag inte klarar vår zon, men det är snygg tycker jag, hade gärna haft någon.

    Hoppas du hade en bra semester och välkommen hem, nu far jag till London. Kramar Birgitta

    13 oktober 2010 15:01
    Madame C sa...
    Välkommen hem igen:) Visst är det en vacker tid nu. Och du, vad glad jag är att du inte hunnit med att sitta och titta på andras bloggar på semestern. Annars hade jag nog blivit orolig;)

    13 oktober 2010 15:42
    Anne-Lie sa...
    Välkommen hem igen till den färggranna hösten. Det är så otroligt vackra höstdagar nu, när solen lyser på alla gul/oranga färger. Bara att njuta.
    den sista bilden kan föreställa en höststorm, tycker jag.
    Ha´ det bra!
    Kram Anne-Lie

    13 oktober 2010 16:28
    Gafflan sa...
    Varför ser hösten så inbjudande och fin ut på dina bilder? Jo, för dom är så vackra! Du är så bra på att fota Agneta :D
    Höstkramar från Strané

    13 oktober 2010 17:12
    Vårt lilla röda hus sa...
    Välkommen hem till sköna hösten. Och vackra bilder bjuder du på som doftar höst och friskhet. Visst har vi väl det bra som har fyra årstider?

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. 13 oktober 2010 17:37
    MIN LYCKA ♥ sa...
    Välkommen tillbaka! Ni ser ut att ha en fantastisk resa, härligt!! Här har hösten verkligen kommit med stormsteg. Fint men ack så kallt...Nu måste man börja skrapa rutorna, det gillas inte av mig;)

    Ta många sköna promenader med hunden din! Kram

    13 oktober 2010 17:56
    Monica sa...
    Välkommen hem till ett Swedala i höstskrud!
    Du är allt en "hejare" på att ta vackra bilder!
    Höstkram från mig.

    13 oktober 2010 18:14
    Lyckoslanten sa...
    Du har verkligen luftat på dig och så fina bilder hemifrån knutarna med omgivning! ;o) Ha det så gott! ♥

    13 oktober 2010 19:13
    Uttan sa...
    Välkommen hem igen!!!!
    Tingeling blev väl jätte lycklig när Ni kom hem?
    Hösten är väl fantastisk!
    Underbara bilder Du visar och den sista blev jag "snurrig" av men den var häftig.
    Ormhassel en kul buske.

    Kramar!

    13 oktober 2010 19:19
    ♥ Carina ♥ sa...
    Åh, vita rosor!! Jag älskar vita blommor.
    Roligt det där med ormhasseln, men nu har du ju en ny :)
    Kram och Välkommen hem!

    13 oktober 2010 19:35
    Bea sa...
    Hej!"
    Härlig och underbar höst i dina bilder!Den vita rosen och snöbären lyser så fint bland de rostiga färgerna.
    Nu sjunger hösten på sista versen hos mig och snön väntas falla i natt :(
    Kram /Bea

    13 oktober 2010 20:28
    alegni sa...
    hihi, ni är roliga, ni två!
    hoppas du och ormhasseln kommer att trivas med varandra :)
    kram
    ingela

    14 oktober 2010 11:15
    Monica sa...
    Hej igen! Jag har ju, av förklarliga skäl..., inte hängt med riktigt igår, så nu har jag många inlägg att kommentera!
    Fantastiskt vackra höstbilder du har tagit! Det verkar, som om hösten hade kommit längre hos er än här. Vår Ullungrönn är nästan helt grön fortfarande men fåglarna har ätit upp nästan all bären, tyvärr! Det gjorde dom inte förrän mycket senare i fjor... Undras vad det beror på!
    Våra vita rosor blommar också fortfarande trots ett par frostnätter!
    Kul och typisk historia med ormhasseln! Vi har ju en sån här också, men dom växer ju så förtvivlat långsamt! Men jag är säker på att maken gärna skulle "glömma" gräva upp den om vi skulle flytta...
    Ha en skön dag i solen!
    Kramar, försiktiga, från mig!

    14 oktober 2010 13:52

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta