I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 5 augusti 2015

Blåbär – Vaccinium myrtillus.

1150805
Nu blommar både den vanliga ljungen och klockljungen, berget börjar byta färg!

Och jag går upp för berget och följer den gamla körvägen, den väg där man körde ner sten med häst och kärra förr. Man ser en stenkant på bilden överst till höger, där går körvägen.

På krönet vänder det och går neråt (nere till höger)……tänk att man kunde köra där med häst och vagn och fullt med sten i lasten……det lutar faktiskt riktigt ordentligt, men jag har aldrig lärt mig ta bilder så att man ser hur brant det är.

 

2150805
Sen går jag in i skogen och här och där ser man lämningar efter “boningar”, husgrunder, nu mossiga stenar. Sen kommer jag fram till en liten sjö, det blå på vänstra bilden, och sen barkar det av in i blåbärsskogen! Det är där jag trivs allra bäst!

 

3150805
Och när bären är så stora som dom är i år och torra och fina, då är det en ren fröjd att plocka. Inga bärplockare här, jag tycker om att plocka dom för hand, jag. Långsam lycka! Och så tycker jag om deras latinska namn, det låter nyttigt med lite vaccin och myrtillus betyder nog att det är en liten myrten, tror jag.

 

4150805
Sen gör jag en hjärtformad paj och så åker vi till våra vänner som alldeles snart firar 40 år som gifta.

 

5150805
Dom har ett urgammalt timmerhus (avundsjuk? oh, nej!!!) och flera Goldenhundar, så då är det fest för både oss människor och vovvarna!

 

6150805
Vi människor pratar och har trevligt och hundarna leker så dom nästan kollapsar…….

Agneta!

15 kommentarer:

  1. Fina blåbär ,jag lade just in 27 mindre burkar i frysen ,hihi jag köpte dom .Jag har rensat så mycket bär i mitt liv att jag tycker det är skönt att slippa det jobbet .Härliga vovvar som pustar ut ,här kan man nog pusta ut idag det är varmt och fuktigt.Trevlig form till pajen ,Kram Nette

    SvaraRadera
  2. How beautiful, Aggie! The dogs look happy and are resting nicely and your photo collage is so pretty! The blueberries look delicious! :)

    SvaraRadera
  3. Visst är det härligt när man kan gå ut i skogen och plocka det man hittar och sedan njuta av de goda smakerna. Även hundarna verkar ha det mysigt.

    Kram Siwan

    SvaraRadera
  4. Va? Blommar ljungen hos er? Det tror jag inte att den gör här - måste kolla i morgon!
    Otroligt att de kunde köra med häst och vagn där, och med kärran full av sten. Det finns det nog ingen, som skulle klara idag! Var det inte där nånstans du hoppade och skadade dig för ett antal år sedan? I den branten?

    Vilken vacker väg du går, med mossiga stenblock, säkert tyst och fridfullt, bara lite fågelkvitter, jag kan riktigt känna hur det dofter skog och mossa...
    Och så hittar du blåbär! Vi var och kollade på vårt salmbärs-ställe idag och det ser mycket lovande ut! Någon vecka till med det här varma vädret, så är det dags att plocka!
    Plockade första skörden vaxbönor igår och hade till lunch, delikat!
    Och i förrgår gjorde jag squash-plättar med rökt lax, gräddfil och citronzest till lunch. På squash från Schaggarp... Härliga skördetider!

    Lyckliga vänner ni har, som har er som kommer med blåbärspaj i hjärtform!
    Och så måste man bara le åt de utslagna vovvarna!
    Må gott, min kära vän!
    Tusen kramar, Monica

    SvaraRadera
  5. Oh härligt att få följa med på fotoutrustningen på väg till blåbärsskogen. Snäll du är som bakar till vännerna , visst är de härligt med hundar som trivs iho.Efter en sådan dag brukar mina sova hela dagen efter. Ha en go torsdag kram,

    SvaraRadera
  6. Åååå vilka underbara blåbär, så stora och fina.
    I morron ska vi ut i skogen och leta kantareller, då ska vi samtidigt kolla av blåbären.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
  7. När jag såg dina vänners hus, tänkte jag på Canada .Såg ut som ett sådant i bland bergen. Hur kunde du köra där, det låter otroligt på denna steniga väg eller stig snarare. Blåbär är ju bra för mycket, så det passar ju bra det latinska namnet. Inte minst för ögonen Magen får hjälp av blåbär. Jättefina foton med
    de fina hundarna, vackert när de ligger och sträcker ut sig, och bara mår bra.
    Jättevaken nu, när jag skall vara trött , får vila en stund på dagen i stället.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  8. Gott! jag borde plocka lite blåbär jag med, men tycker inte det är kul alls. Vad mysigt det ser ut på bilderna med hundar, paj och timmerhus. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  9. Det måste ha blivit en rejäl fest. Hundarna ligger ju helt utslagna. Var det likadant för er?
    Även jag har hittat blåbär i år. Jag är dock inte så förtjust i att plocka bär, men litet blev det och utan bärplockare - förstås! De låter nyttiga och lär vara det också. För synen bland annat (?).
    Dessutom lyste det rött av lingon, fast de inte var riktigt mogna än./ Britt

    SvaraRadera
  10. Synd att du bor så långt bort, annars kanske du hade kommit hit med en blåbärspaj. Fast nu har jag och min familj också hittat till blåbärsskogen och plockat bär (så nu kan jag göra min egen paj om jag får lust)
    Vilka härliga dagar vi har nu, äntligen är sommaren här.
    Kram!

    SvaraRadera
  11. Härliga tider och härliga bilder! Ni bor verkligen i en vacker trakt
    Den blåbärspajen ser urläcker ut! Den smakade säkert!
    Kul med både hund- och människovänner!
    Sköna dagar nu, äntligen lite sol och värme!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  12. Jag ser allt hur brant det är. Pust å stånk ... 彡
    Det är ju så himla fint med ljung som blommar. Och vilken idyllisk plats det måste ha varit när husen låg där dom mossiga stenarna är.
    ☆ Blåbär - nyttighetsbäret själv ☆
    Vilka fantastisk bra ord du skrev på slutet. Det stämmer ju så bra.

    ☺Ha det riktigt bra ☺

    SvaraRadera
  13. Ulf Lundell och solmogna blåbär.
    Livet kan inte vara bättre :-)

    SvaraRadera
  14. Underbara bilder!!! Ser att även ni har fina blåbär i år! Har faktiskt aldrig sett så mycket fina bär som i år!!!
    Ha det så gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Hej vännen!
    Här kommer ett litet livstecken från mej!!
    Tänkte just på detta med ljungen i helgen! Blev så förvånad att den redan blommar. Så god pajen ser ut..och vilken lycka att äta den tillsammans med goda vänner!! Ser att hundarna också trivs..underbart!!
    Nu är det väl snart dags igen för en träff, eller vad tycker du??
    Ha en härlig dag i regnet!! Kraaaam och hälsa!!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta