I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 27 juli 2015

En söndag i juli i mitt liv.

1150727
Vi njuter av årets sommarväder och igår kände jag att det var dags att åka och plocka lite harklöver, det brukar jag göra vid den här tiden, och då åker man lite västnordväst om Lysekil, där finns dom. Och då såg det ut så här igår!

2150727
Man ser till Kornöarna. Nu finns det två Kornöar. En Lilla och en Stora och vilken man ser här vet jag inte, men en av dom är det. Dom är bebodda bara på sommaren.

3150727
Vattnet var ruggigt igår men det var ganska siktligt ändå, så man såg till Smögen. Den här sträckan brukar vara full av båtar vid den här tiden på året, men det kan man väl kanske inte påstå att det var igår……..

5150727
Och det här är inseglingen till det raffinaderi som finns i Lysekil, Preemraff, som sägs vara ett “miljöraff”, ungefär som ekomjölk……

6150727
Och vänder man sig om, man hör hur det liksom flåsar bakom en, ser man lågan på “raffet”.

Min morfar sa alltid att soptippen i Lysekil och raffinaderiet låg på Bohusläns vackraste platser, och jag tror nog han hade rätt! För från soptippen är det lika fin utsikt!

7150727
Och här är dom, harklövrarna! Mjuka och lena och perfekta som eterneller. Jag har plockat dom sedan jag var barn då mamma och jag alltid plockade en bukett.

8150727
Här hemma för dom stackars pionvallmosarna (?) en envis, svår och outtröttlig kamp mot elementen, storm och regn vill åt dom hela tiden, men dom blommar tappert ändå.

9150727  10150727
Och det gör mitt livs första allium på verandan också! Jag trodde jag hade köpt sådana där stora baddiga saker som blommar tidigt. Men det var inte så. Dom här är mindre än pingisbollar och blommar nu först, men dom gör sig i regn!

11150727
När man stänger fönstren i sovrummet på morgonen ser man just nu cikorian blomma, en oredig sak som rasar åt alla håll, lutande rabatt med ytterst lite jord, men man blir lite glad åt färgen!

************************

Och så måste jag berätta. Jag drömmer ju ständigt om att campa. På riktigt. I tält. Och jag har ett alldeles eget jättefint litet tvåmannatält. Det är ganska oanvänt.

När min mamma levde satte hon upp det i vardagsrummet här på landet för att testa. Och ja, hon sov där ett par nätter och ryktet spred sig som en löpeld om hennes tältande inomhus och alla små barn kom för att titta.

Vad jag inte lyckats med är att få med Omgivningen på camping. Varken inom- eller utomhus.

Döm då om min förvåning när han häromdagen kom in och meddelade att han hade, iofs uttryckte han sig lite underligt, men han pratar lite baklänges ibland, “gjort” ett tält ute……..jag tänkte, yeeesssss, äntligen, efter alla dessa år har jag omvänt honom………
12150727
……….jag vart inte speciellt förvånad. Det är bärnät över dom amerikanska blåbären han “gjort” ett tält till……….

Men är detta hans uppfattning om att tälta så kan jag ju förstå om han envist vägrar sova i ett tält!

Agneta!

1. Snacka om mörka skyar där borta i västnordväst. Och sån kraft de utstrålar.
    Alla dina vackra blomster väger dock mer än väl upp det mörka.
    Lycka till i campingjakten!

2. Jag håller med O till fullo. Det tältet skulle jag inte vilja bo i. Men inte tälta i vardagsrummet heller. Och det konstigaste är, att jag vill inte ens tälta alls. Inte ens i ett "riktigt" tält, vilket vi gjorde för många år sedan. Vi ville prova på. Nej, aldrig mer.
    Husvagn har vi också prövat. Inte heller det mer än en gång.
    Jag är nog ganska bekväm av mig, vilket jag villigt erkänner.
    Men harklöver, allium och cikoria gillar jag, så jag är inte helt knepig.Även om jag inte vill tälta. / Britt

3. Så fina bilder! Hrm, ja, sådär skulle jag inte heller vilja tälta, lite väl mkt insyn kanske ;)

4. So much beauty to see, Aggie! Thank you so much for sharing your lovely photos.

5. Vad jag är avundsjuk på ditt harklöver så vackert. kram Nette

6. Vilken fantastisk molnbild Överst, sånt där tycker jag är så himla vackert. Vad häftigt att bo med öar sådär, lika vackert det. Och någonstans ska väl en soptipp få ha det vackert. Harklövern är jättefin, jag har inget minne av att jag sett sån någon gång. Apropå tältning... Vi fick ett ryck för många år sen när barnen var mindre att vi skulle campa oss fram, väldigt spontana var vi. Drog söderut bara, köpte tält och sovsäckar på närmsta affär. Det var en jättemysig semester, tror vi var borta en vecka, fast ett par regniga nätter fuskade vi och hyrde stuga på camping. Äldste sonen lyckades fylla år under resan, det blev ju lite speciellt att få vakna och bli grattad i tältet, tror han var runt tio då. Vi hade köpt en massa verktyg bla som han önskade till sin verktygslåda, slagit in och släpat med i bilen utan att han vissTe. Kvällen före köpte vi nån chokladask i en reception på campingen vi tältade på just då. Underbara minnen! Hoppas du får din tältsemester någon gång!

7. Du skulle hört mig skratta just nu när jag kom ner till tältslutet. Jag är som omgivningen, men kan möjligtvis tänka mig att göra det inomhus. Vad mysigt att du fortsatt med traditionen som du och din mamma hade. Utsikt. Jag tycker jag ofta får njuta av fin utsikt på din bloggbilder. Cikoria diggar jag. Fast jag har inte testat kaffet. Efter en säsong fick vi tag på Cikoria som spred sig vackert i landet utanför vårt kaffekoppmuseum.
    Du har ju fyrbenta varelser att ta med dig på tältparty. Kram Bosse

8. Meeeen vilket fint tält! Där skulle jag vilja campa, tänk att kunna ligga där och mumsa på blåbären...fast när det regnar är det nog lite för "luftigt". Cikorian, har du satt frön eller kan man köpa plantor? Vädret...ja vad ska man säga??
    Ha det bra!
    Kram,
    Regina

9. Agnete wat is dit weer een geweldig mooie serie wat kan je er ook heel mooi een beschrijving bij geven.

10. Vilken vacker söndag du hade! Öarna är ju helt underbara, men inga båtar i år alltså! Hm...nåja, man kan ju förstå det, med tanke på sommaren som aldrig kom.
    Vackra är dina vallmo och lökväxter! Tänk, att de klarar både regn och blåst!
    Jag kan förstå att inte Omgivningen vill tälta när tältet ser ut så....! Säkert jättebra för blåbären!
    Här är fortfarnde "icke-sommar" med ca 15 grader, som varmast, och regn till och från!
    Kramar
    Lisa

11. Underbara bilder. Harklövrern var ju bara så söt, den har jag aldrig sett. Tälta tycker jag du ska pröva någon gång, det är jättemysigt, men du får vänta tills det blir sommar!.

Kram Siwan

12. Som sommarbild är den översta urusel. Som bild - jättefin!
    Det ser verkligen inte ut som sommar på dom bilderna. Vi har heller inget vidare sommarväder här nu, men det har varit ganska fint och än är det ju en månade kvar av sommaren. Och sen kommer september, en av mina favoritmånader!

Varför lägger dom soptippar och såna saker på de vackraste platserna? Vår soptipp i Höllviken ligger också underbart vackert med utsikt över hela Höllviken och då menar jag vattnet, alltså viken, som orten är uppkallad efter.

Harklöver växer här på strandängarna också, vi har ju nästan samma flora som ni!
    Cikoria blommar här längs alla vägrenar nu - jag älskar den färgen.

Campa har jag gjort. Först när jag var barn/tonåring, när man sov i tält i skogen nära huset och sen när jag var i 40-årsåldern och systrarna och jag vandrade på Skåneleden några dagar på sommaren under 5-6 år.
    Ett tunt liggunderlag mellan mig och marken - nja, det är nog slutcampat för min del. Även om vi hade ett betydligt mera insynsskyddat tält än somliga...

Nu hoppas vi på lite bättre väder, det sägs att det ska bli 30 grader till helgen, 15 på lördagen och 15 på söndagen...
    Ha det gott, jag hör av mig, kramar, Monica

13. Skojar du eller...inte kan man väl njuta av det här sommarvädret.
    Jag har samma Allium som du, den är liten och söt.
    Harklöver har jag aldrig sett, men den är också söt.
    Kram!

14. Vilka dramatiska moln... och vilka vackra vyer! Cikorian har då en ljuvligt blå färg... den växer på ett ställe i åkerkanten på ett ställe här i närheten - ska nog försöka komma ihåg att ta lite frön från den...
    Harklövern är såå söt och jag brukar också plocka och torka varje år...
    Skrattar gott åt omgivningens syn på tält... men fint blev det - du får nog göra som din mamma och campa i vardagsrummet :)
    När barnen var små tältade vi varje sommar... minns att ungarna älskade det... men jag föredrar nog husbilens bekvämligheter :)

15. Vilken händig man Agneta! Blåbären kan ickså behöva ett tak☺
    I Laholms stadspark finns en stor fjärils- och insektsäng. Den svämmar över av cikoria just nu. Så vackert! Men om där var så mycket insekter vet jag inte. Vädret är ju inte det bästa direkt. Lika trist som jppe hos er. Idag är vi på väg till Malmö, gubben o jag. Lika grått här...
    Kramar till dig
    Milla

16. Vilket luftig och fint tält! Att tälta den här sommaren hade nog inte varit någon höjdare.
    Vackra bilder på havet och himlen. Men det ser lite ödsligt ut.
    Cikorian såg vi utmed vägarna när vi åkte i Skåne. Så vacker färg.

Kram Agneta

17. Hua och tälta NU !!!! Camparna flyr Ölands campingplatser och kön ringlar sig tät varje dag . Och vart tar de vägen tro. J O V I V E T !!! Till IKEA i Kalmar. Skulle bara smita in efter en liten grej och höll inte på att komma ut . Och korven fick vi hoppa över. Nä det är bäst här hemma i vår by. Lugn och skönt. Och nu när du har inspirerat ska jag ut och plocka harklöver jag också. De växer i vägkanten längs hela vår hundpromenadväg. Kram Eva

18. Men så söta harklöver, dem har jag aldrig sett! Hur gulliga som helst, trodde först du menade harsyra o tänkte, va, plockar man dem så här sent, jag plockar dom tidigt på säsongen! Men det var ju en helt annan sak...
    Ja nässlor, vetdu, dom bränner till o med igenom mina trädgårdshandskar ibland. Men hönsen älskar att picka i sig frön på vintern och hästarna äter dom också gladeligen. Jag hade ett lass i skottkärran innan jag fick upp dem på vinden men där var bara hälften kvar när jag gick o tittade. Vi hade visst haft några kusar på gården...
    Ja det fina vädret fortsätter, letade vidare idag efter hjortron men dom lyser illröda så det är bara att vänta. Regnet strilade ner, men vad gör man, inte blir man gladare av att sitta inomhus. Imorgon tar jag mig upp till minizoot o hjälper till ett par timmar, gunåde den unge som inte är snäll med djuren!
    Kramen

19. Det tältet var lite väl luftigt i min smak..... Gillar att tälta och sista tältsemestern gjorde gubben och jag för ett par år sedan. Tycker det börjar bli lite hårt att ligga på luftmadrass eller liggunderlag nu...
    Så söt harklöver du plockat och underbara bilder på havet!
    Kram Lena

20. Ja det rajnar och det rajnar på ren skånska. Fina bilder men synd om blommorna. Allt är blött.

Kramen

21. Tack för namnet på harklöver!! Jag har dessa växande på en del av vår gård och plockade in för att leta efter namnet på nätet. Kom inte så långt tyvärr utan lade ner det igen. Döm om min förvåning när de helt plötsligt dyker upp här hos dig!! Så, tack så mycket och ha det så gott (och hoppas du nån gång får komma ut och campa :-) )
    Katarina

22. Hihi, men ni skulle ju slippa besök av fåglar i blåbärstältet i alla fall. :)) Hoppas ni får en riktigt bra skörd! Hos oss börjar de få liiiiite färg, men det är många dagars sol som behövs för att de ska gå att plocka.
    Ha det gott!

23. Du är för rolig och får mej verkligen att skratta!
    Jag har tältat mycket i min ungdom och tidig vuxenålder. Genom hela Europa flera gånger och har fått nog. Däremot campade min man i helgen, i ett tält han köpte för många år sedan, men som till förra helgen var oanvänt. Camping i Wales är kanske inte det idealiska, med tanke på vädret,hi,hi!
    Just nu skiner solen, för två minuter sedan regnade det. Så det regnar inte jämt här, bara då och då,hi,hi!
    Så många vackra Västkustbilder! Underbart!
    Ha det bra!

24. Ja, vad ska vi tycka om vädret denna sommar? inte mycket att deppa ner sig över...men dramatiska och vackra bilder blir det.
    Jag fastnar alltid för färger överallt. Cikorianblått - ojojoj, så vackert!
    Håller med någon ovan. Inte tält eller husvagn för mig, har provat på, det räcker...gillar hotell...
    Du får kanske slå upp tältet och sova där själv?
    Agneta

25. Ja, vad ska vi tycka om vädret denna sommar? inte mycket att deppa ner sig över...men dramatiska och vackra bilder blir det.
    Jag fastnar alltid för färger överallt. Cikorianblått - ojojoj, så vackert!
    Du får kanske slå upp tältet och sova där själv?
    Agneta

26. Ha ha ha - luftig variant på tält!
    Perfekt i myggrika trakter....
    Harklöver - där fick jag lära mig en ny blomma.
    Söta skapelser!! Tror inte de växer här i norr.
    Men vi har ju ängsull förstås.

27. He, he... jag tycker blåbären tältar med stil! Vet du hur hårt det är att ligga på liggunderlag eller luftmadrass... Det är jag alldeles för bekväm för nuförtiden. Tyckte det var lite jobbigt redan när det begav sig och av nån anledning regnade det alltid på mina tältsemestrar och det där med impregnering tänkte jag inte på. Flera gånger hände det att man fick gräva vallgrav runt tältet för att inte sköljas bort.
    Kan du inte testa i skogen på berget? Lätt att traska hem om natten blir sömnlös.
    Harklöver upptäckte jag inte förrän i vuxen ålder, men nu plockar jag också varje sommar. Jättefin bukett du har och trevligt med traditioner.
    Kram Anette

28. Innan vi skaffade husbil, var det tält som gällde. Den är en så mysig känsla at vakna i ett tält en sommardag. Lukter,ljud..
    Vilken utsikt ni har över havet, men det ser inte så stilla ut..
    Kram 💕

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!