I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

lördag 25 juli 2015

Böcker, blommor, blåbär, myror, getingar……..

1150724
Pionvallmo. Jag fick frön av Rigmor, Paradisetbergamon, förra året och nu skall dom till att blomma. Dom är magnifika och färgen är helt fantastisk!
2150724
Tyvärr har det blåst så in i norden här hela sommaren så dom har fått kämpa för att försöka växa uppåt och det har vi fått hjälpa dom med också!

 

3150720
Idag hade vi växlande molnighet och det var första dagen på riktigt länge som jag var nästan helt ledig, så jag tog en liten hink och traskade in i skogen för att plocka blåbär. Det är ju där jag trivs allra bäst.
4150720
Men skogen var inte riktigt snäll idag.

Först satte jag mig på ett jordgetingbo när jag skulle börja plocka.

Och ja, jag blev stungen och fick dra loss ett par getingar från armen.

Men när jag skulle göra det flyttade jag så klart på mig lite, men då satte jag mig i ett sånt där myrbo som är under jorden.

Då var jag tvungen att skratta åt eländet!

Men fina blåbär var det, stora, goda, torra och fina!

 

5150720
Med posten idag kom det paket! Jag var med och gissade vad Åsa skulle välja för musik till ett radioprogram hon skulle vara med i och jag gissade rätt på en låt och vann hennes senaste bok! Åsa Hellbergs, Toscana tur och retur! Tack Åsa, jag skall läsa den på en gång!


IMG_8535  6150720
Och för ett tag sedan fick jag en bok av Monica, Tjernhusbloggen med posten, skriven av en annan bloggerska, Hallontrollets trädgård! Intressant läsning.

Och igår hade vi gäster och då fick vi årets Pandabok: Kor, en kärlekshistoria! Bilderbok med vackra bilder och underfundiga och roliga texter om just kor!

 

7150720
Åsså blommar det!  Och jag gör buketter, och ställer överallt, det är lyx för mig!
8150720

Trevlig helg!
Agneta!

27 kommentarer:

  1. Wow, Aggie, what gorgeous, refreshing and captivating flowers!!! :)

    SvaraRadera
  2. kära nån vilken historia, här har vi allt det du pratar om, men tyvärr inga Getingar, Humlor sdaknar mina odlare också. Jag har ju bara min Kuvös där får det gärna vara både Humle och Getingfritt.
    Rigmors blogg tyckte jag om, men där är ju den äckliga ormen kvar än, hon har val lagt av.
    >Jag har ju inget annat för mig, saknar också Mormias, Ha det gott do lilla Piggelin

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du tycker om den! :)

    SvaraRadera
  4. Getingar och myror. Fy tusan! Men grattis till de fina böckerna! Hoppas du får lite ledigt så du hinner läsa dem. :-)
    Må så gott

    SvaraRadera
  5. Vad roligt med böckerna!!! Mindre roligt med getingar och myror, jag är livrädd för båda delarna. Skulle nog dö på kuppen om jag hamnade i den sitsen du var. Åh, vad jag längtar efter luktärterna, såg precis att det var knopp på mina nu.

    Trevlig helg, kram

    SvaraRadera
  6. Vad gör man inte för sina blåbär!! Hi hi
    Vackra buketter...och luktärtor (dom som doftar..inte perenna) är mina favoriter!!
    Ja du..här sitter jag nu och väntar på ovädret..med regn och kuling! Men tror att jag struntar i det, och går en sväng till Blomsterkroken ist!! Ha nu en underbar dag och helg!!
    Kram och hälsa!!

    SvaraRadera
  7. Det gamla talesättet kändes plötsligt rykande hett. "En olycka kommer sällan ensam". Annars började du med tre trevliga saker i rubriken som ligger mig varmt om hjärtat. Blåbär äter jag varje dag. Bäst är det att plocka dem själv. Fina bilder som vanligt. Tack. Höstkramar från Ystad.

    SvaraRadera
  8. Pionvallmo! Från frö!! Imponerad. Det där med frösådd har jag aldrig förstått mig på. Jag vet inte om det ska sås inne i kruka, var krukorna ska stå, när man ska så - ja, ingenting kan jag om det. Men jag vet en som jag kan fråga...eller hur?
    Jag undrar om jordgetingar och bålgetingar är samma sak? Jag blev i alla fall stucken av bålgetingar när jag var så där 12-13 år, det glömmer jag aldrig. Råkade trampa ner i ett bo och fick 16 stick på ett ben, Jag blev ganska sjuk, fick hög feber. Men du är ju en tuffing och satte dig bara i ett myrbo och drog ut gaddarna...Och fortsatte att plocka blåbär!

    En så'n tur att du vann en bok om Toscana! Du har ju en liten klockarkärlek till den trakten! Mycket passande!

    Plocka blommor till buketter, det gör jag nästan aldrig. Jag är "snål" på något sätt och nänns inte ta av trädgårdsblommorna. Dumsnålt.
    Dina luktärtor är bedårande. Är de också sådda? Jag måste nog lära mig...
    Lite regn här idag, men inte alls de mängder de hade lovat, tyvärr.
    Sommarkramar och hälsa!
    Monica

    SvaraRadera
  9. Vilken otur du hade i skogen med både getingar och myror! Du fick i alla fall ihop lite blåbär!
    Pionvallmon är ju helt underbar! Att den klarat blåsandet, men det har den säkert dej att tacka för!
    Roliga böcker som kittlar läslustan! Perfekt när vädret inte är så kul, för jag antar att ni också kommer att få er beskärda del av ovädret som ska komma idag!
    Ja, nu blommar mina vialer också! Det är mängder av dem i år! Oj, så de växer! Så vackra i buketter.
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Men oj, och aj det kan inte ha varit skönt precis!! Stackare, hoppas du inte är helt sönderstucken! Vilken tur du har som vunnit/fått en massa böcker då, som plåster på såren, grattis till dem!
    Buketter ja det är lyx det, vardagslyx som jag också unnar mig ständigt och jämt, plockar in eller köper beror på årstid.

    Kram
    Gunilla

    SvaraRadera
  11. ...men Agnetha då, både getingar och myror, du får se upp med var du sätter stjärtapartiet. Tur att du har så mycket fint och gott att trösta dig med, underbara buketter och blåbär. Önskar dig fin kväll! Kram Merja

    SvaraRadera
  12. Tur och otur i livet, massor av fina böcker har du fått, och sen de alltid så närvarande jäkla insekterna som bara vållar elände! Ko-boken har jag läst, jag diggar kossor, har så gjort ända sedan barn..
    Jordgetingar har jag en gång råkat ut för, jag var så dum så trots att jag såg att det vällde ut getingar ur blåbärsriset så skulle jag plocka loss de sista ändå! Hur dum får man vara? Hoppas det inte gjorde ont alltför länge, det kan jävlas ordentligt.
    Sommarkramen

    SvaraRadera
  13. Vilken otur du hade ,men tur att du hittade blåbär, kram Nette

    SvaraRadera
  14. Det var en tuff skogsvända du fick, men när du får så mycket tillbaka så känns det väl ändå rätt ok kan jag tro.

    SvaraRadera
  15. Aj aj både getingar och myror, tur du inte är
    allergisk. Men det var fina blåbär du hade med hem.
    Pionvallmo visste jag inte ens att det fanns, den
    ser väldigt vacker ut. Och dina buketter, underbara.
    Stor kram/AM

    SvaraRadera
  16. Så mycket elände för litet blåbär. Fast det var det nog värt.
    Vilken vallmo -man fattar inte att allt det fått plats inne i knoppen. Men nu väller det ut.
    Söta perenna luktärtor, som jag försökt införa men inte lyckats. Just den färgen blir mer blå allteftersom den står i vas.
    Roligt med nya böcker. Det är ju typiskt inneläsväder. När man pusslat klart. / Britt

    SvaraRadera
  17. Vilken härlig bukett!!!
    Tänk att det finns så mycket blåbär iår, men här är de rätt små. Getingar och myror kan jag däremot klara mig utan....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  18. Otur med insekter men tur med buketter! Vackert!
    Och pionvallmo! Dån! Jag har små pytte på gång, men de hinner knappast blomma. Tätt har jag sått dem också... borde gallra.
    Nu ska du ha en skön söndag! ♥︎

    SvaraRadera
  19. Vilka äventyr du råkar ut för! Tur att det gick som det gick till slut. Det är inte alltid roligt att ha myror i byxorna!
    Blåbären får det att vattnas i munnen på mej. Hann tyvärr inte ur i blåbärsskogen vid mitt senaste Sverigebesök.
    Så vackra blommor och vilken glädje de ger!
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  20. Vilket elände! Men man kan inget annat än att skratta lite. Fina bär fick du iallafall.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
  21. Men oj,oj som det kan gå. Tur att du kunde skratta åt eländet, blåbären du plockade kommer säker att smaka lite extra efter allt du har varit med om.
    Jag njuter verkligen av alla dina underbara bilder på blommor, djur och natur, visst är det som du säger vardagslyx att få njuta av all blomsterprakt.
    Jag tror att det måste vara lindarnas år i år, aldrig har de luktat så mycket om dem som detta år.
    Blev så glad över din kommentar, att mitt vardagsrum har fått en själ, precis så tycker jag med och det var verkligen värt att vänta på.
    Lyckliga dig som har äkta vara, det är så vackert med de gnistrande äldre kristallkronorna som säkert kan vandra till generation efter generation. Trots att vädret inte visar sig från den bästa sidan i dag här nere hos oss njuter jag av att vara här och nu och precis som tjuren Ferdinand sitter jag under mina ljuskronor och bara tittar på dem och ler.
    Önskar dig en fortsatt trevlig sommar.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera

  22. Flores lindas!

    Boa semana!!!
    Beijinhos.ჱه° ·.
    ❤˚° ·.

    SvaraRadera
  23. När en vallmo packar upp sig vill man nästan inte gå därifrån utan helst campa med kameran bredvid och följa varje steg. Pionvallmon ser ut att bli en riktig skönhet. Tjusiga buketter! Härlig tid när man kan frossa i blomster både ute och inomhus. Skickade med min syster en stor bukett när hon åkte idag och det märks inte ens var jag plockat.
    Men sån attans otur med krypen. Att sätta sig på jordgetingar inte kul för att inte tala om ilskna myror. Hoppas du hämtat dig och inte är allergisk.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  24. Underbara bilder! Måste skaffa mig en pionvallmo, ser ljuvlig ut!
    Jag har luktärter i en vas i köket, doftar underbart.

    SvaraRadera
  25. Vad underbart att fylla huset med så vackra buketter. Du har ju att plocka av. Mina buketter blir mest vilda för jag nänns inte plocka av de jag har i trädgården.
    Det var väldans vad odjur det finns i år, Jordgetingar är verkligen inte kul, ena riktiga otäckingar. Just nu är vi frustrerade av små myror som bosatt sig i en av pallkragarna. Jag öser över kanel och kallt vatten , men de bara flyttar till nästa hörn. Bara de inte skadar tomatplantornas rötter. Det är väl det jag oroar mig för.
    Här är för tillfället riktigt skitväder. Längtar till sköna trädgårdsdagar. Kram Eva

    SvaraRadera
  26. Fantastiska blombuketter! :)
    Och grattis till bokvinsterna - nu har du lite att fördjupa dig i om det kommer mer regn. ;))
    Hoppas det gick bra med dina getingstick - dom kan vara väldigt luriga... Vilken otur du hade! *usch*
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  27. Pionvallmon är så fin. Och blåbär har du hittat, mindre kul med getingstick och att sätta sig bland myrorna. Och vilka fina blombuketter du sätter ihop.
    Själv är jag tillbaka på "ruta 1" och väntar på telefonsamtal från sjukhuset. De ska ringa upp kl. 10:00.
    Kram! (från en lite orolig och ledsen bloggvän)

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta