I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 26 maj 2015

Vilken dag…….helt underbar!

111150526
Man blir så glad när det är så här vackert ute!

 

112150526
Det här är bokskogen i närheten av Snäckskalsdalen. Den består av en enda bok på tillväxt.

 

113150526
Längs vägen till vårt hus har förgätmigej frösått sig och det är ju så vackert och inte bara blå, utan vita också! En stor favorit vid den här tiden på året.

 

114150526
Ovanför förgätmigejen svingar sig Propertius upp i en stor tall, och nu har den börjat blomma.

Såg att Sextus Propertius var en poet som levde runt där vår tideräkning börjar och han bodde i Umbrien, ganska nära Toscana! Tänkte väl det, det kommer mycket vackert därifrån!

 

115150526
Rhododendronen blommar för fullt och den här kallar vi Appleblossom.

 

116150526
Och den här är helt klart väldigt cerise.

 

117150526
Idag har jag dessutom hunnit med att ha långfika med Annika på Yerba i Uddevalla. Åker ni förbi Uddevalla i sommar, missa inte Yerba! Mitt i centrum.

 

118150526
Och när jag kom hem hann jag sitta på verandan i solen en stund, väldigt bra för själen!

Agneta!

31 kommentarer:

  1. Så bra att du visste namnet på Apple blossom! Jag har sett en sådan och undrat!

    SvaraRadera
  2. Men åh så skönt att även du har fått fint väder! Riktigt härligt, ljuvligt majväder när det är som bäst!

    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag! Ja det gäller att njuta av dagen och ta alla tillfällen i akt till sköna stunder...
    Vackra bilder du visar också!
    Ha en glad vecka...
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Yerba vurmar min familj hejdlöst för också. Och jag har aldrig kommit mig dit. Får väl råda bot på det i sommar.

    SvaraRadera
  5. Skjønner godt at du nyter dagen; vakkert vær, nydelige omgivelser - og lunsj med venninne!
    Det høres perfekt ut i mine ører! :-)

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag du haft...samma underbara väder här.
    Och vilken fantastisk rododendron, eller flera stycken har du som blommar, helt otroligt.
    Kram från Anne-Lie

    SvaraRadera
  7. Tänka sig, så härligt - en vanlig tisdag i maj. :))

    SvaraRadera
  8. Ett bok träd, jag tror att jag aldrig sett en bok. Jo visserligen böcker men inte "bokar" eller hur säger man när det är flera bok träd?. Blev lite invecklat kanske men svenska språket är ju inte lätt säger de som inget kan. Det är det enda språk som jag inte blir såld på. Finska, ja pyttelite och engelska, tyvärr, tyvärr några ord.

    SvaraRadera
  9. Ja, vilken underbar tid, och vilka helt fantastiska bilder du visar! Du kan verkligen fånga skönheten i grönskan och blommorna nu! Åh, rhododendron - så vackra!
    Vilket härligt ställe ni besökte!
    Lite värme på detta så vore det perfekt! Allt gott till dej och försommaren!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  10. Sådana dagar vill man ha mera av, eller hur ? Alla behöver vi värmen solen lyckan i själen, efter den långa väntande vinter-våren. Då har ni vid kusten haft bättre väder än vi i inlandet, regnskurar om vartannat och fortfarande kalla vindar, men nu i kväll-natten är det molnfritt och stjärnklart ute,
    jaha då kan det bli 0 gradigt, inte kul. Gick en runda i trädgården i morgonrocken (eller kvällsrocken)
    frisk och gott i luften och fladdermössen gjorde sina vingslag framför min näsa, usch lite spökligt .....
    Den klematisen Propertius är en skönhet, googlade på den och den står på önskelistan nu.
    Älskar verkligen klematis, de kan man aldrig ha för många, hi hi . . . .

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  11. EN (1!) enda bok, fnyser en skåning, som är van vid stora grönskande bokskogar....pftttt!
    Men du har klematis som svingar sig i tallen och blommar med bedårande blommor - det har inte jag...
    Och rhododendronen "Apple Blossom" (eller vad den heter) är jag grymt avundsjuk på!
    Jag skulle egentligen vilja åka till Sofiero nu och titta på rhododendron-parken med 10.000 buskar, över 400 sorter...
    Men det är lite annat som får gå före i år, så det får vänta till ett annat år.
    Roligt att höra att ni har fått fint väder nu! Det har vi också, idag har vi vattnat...
    Varma försommarkramar, Monica

    SvaraRadera
  12. Wow, Aggie, there is so much beauty here!!! Thank you so much for sharing these lovely photos. :)

    SvaraRadera
  13. Förstår att du njuter! Så vackert!
    Här i Wales är det en underbart vacker morgon!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  14. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvaraRadera
  15. Det har varit litet tunnsått med sådana dagar. Men det låter som det var en sådan bra dag. Vilken gullig klematis! Vita förgätmigej ser jag bara vissa år.
    Nu hoppas vi på fler dagar i den stilen. / Britt

    SvaraRadera
  16. Härligt när all längtan till slut betalar sig.

    SvaraRadera
  17. What a wonderful day an a charming nature! Blue sky and warm sun. Lovely!!!!
    Have a happy time
    Elisabeth

    SvaraRadera
  18. Underbara bilder, så härligt att få slå sig ner på den mysiga verandan :)

    Kram Anan

    SvaraRadera
  19. Åh, så underbart! Har en speciell relation till bokskog. Den är så fantastisk på våren!
    Nu hoppas vi verkligen att sommaren är på gång!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  20. Håller med Lena, om sommaren. Jag hoppas det bliver en bra sommar för barnens skull, att de får en skön Badsommar.
    Det går ju så jädrans fort, så snart är hösten här.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  21. Måste ju titta in då och då och se hur du har det!!! Blir glad av ditt berättande, och hur vackert du har omkring dej. Tänkte skriva omgivningen, men sen kom jag på att den har ju en annan innebörd hos dig, omgivningen...*skrattar*...Att det blommar så förskräckligt på kusten sen, det trodde jag väl aldrig! Här har det liksom inte riktigt kommit igång än, eller också kan det bero på att jag inte har så mycket som kan blomma just den här tiden...Får ta och kolla upp det. Och inte är det mycket planterat i år heller, än. Har lovat mannen i huset/husbilen att dra ned på det hela. Det började ganska stort ändå, men sen efter att vi var en helg i Dalarna så fixade naturen det själv, att dra ned på odlandet...tomatplantorna frös fast de stod på glasverandan, och nu liknar de mest palmer i öknen, några skrynkliga blad längst upp på en ranglig stam. Blomfröna, ja de ligger kvar i sina kaffefilter, och där lär väl de heller inte gro. Så är det, allt har sin tid, så även här.
    Ha det så gott vännen, och tack för allt vackert du delar med dig av!!
    Kram kram
    Förresten, passerar vi kusten så hör jag givetvis av mej!!

    SvaraRadera
  22. Kalasväder må jag säga! Vilken otrolig blomning på rododendronen. Har aldrig sett nåt liknande som 'Appleblosson'. Läckert när den tonar i olika nyanser. Jag tycker förstås att det alltid är vackert på ditt berg. Till och med ovädersdagar med mröka moln hittar du nåt vackert att visa.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  23. Å, Agneta! Det är ljuvligt nu his dig. Känner hur det spritter till i hela kroppen och jag längtar hem till Sverige.

    Tack rara för fina ord! Rebecca blev så glad.
    Och jag med :-)

    Stor kram!

    Lotta

    SvaraRadera
  24. Men, det känns som om vi bor 100 mil från varandra men så är det ju inte. Inte upplevde jag den dagen så fin som dina bilder visar. Jag tror det är något konstigt med vädret här i Partille.
    Jag läste in mig här hos dig nu och det var mycket jag missat.
    Fastnade för dina fina dynor. Jag får nog ta och göra något liknande för den dynan jag gjorde för ett tag sen var alldeles för enformig att göra..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  25. Det är fantastiskt när allt spirar. Det är bara att njuta av det .. hehe :)

    SvaraRadera
  26. Köpte en propertius en gång men den ville inte leva hos mig. Vilken härlig bokskog!!!

    SvaraRadera
  27. Du hinner mycket du! Vilken ljuvlig grönska.
    Och fantastiska blomster. Det där cafeet verkar trivsamt.
    Ska lägga det på minnet inför framtiden. Vi passerar så småningom....

    SvaraRadera
  28. Ja, det är en alldeles riktig iakttagelse - att man blir glad i solen. Om man bor i Sverige vill säga, och inte i Indien.

    SvaraRadera
  29. Som vanligt bjuder du på de mest fantastiska bilder.
    Kram

    SvaraRadera
  30. Det låter som om du har haft en riktigt fantastisk dag. Hoppas helgen är lika bra!

    SvaraRadera
  31. Så glad jag blir för din skull, jag riktigt kan höra hur du kvittrar och har fått en rejäl humörhöjare av solen den sköna. Här regnar det, dag ut o dag in...jag gör som du förut, ignorerar det så gott det går. Men, när man har hund och måste ut, dessutom en hund som tokvägrar bli blöt o som man får släpa o dra i kopplet då är det ju mindre lustigt. Liftade både till loppisen o hem idag då jag hade ett jobbpass. Inte kul att stå där blöt och eländig bland kunderna. Fast, det hade kunnat kvitta, så få som dom var som orkat sig utanför dörren...
    Kramen från pörtet

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta