I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 11 maj 2015

Vi har haft soool! Haft, alltså!

1150511
Titta! Blå himmel, ljus, ljus. ljus – det var som ovant nästan! Blåste gjorde det så klart och kallt var det, Omgivningen har ännu inte tagit av sig vintermössan…….men det var så fint, så fint!

 

2150511
Grönskan var skir och ljuv.

 

3150511   4150511
Och Leiavovven njöt och hade tandvård i solskenet. Väldigt bra med lite grövre grenar!

 

5150511
Utanför ingången började Waldsteinian blomma. Den är en riktigt fin marktäckare, synd bara att blomningstiden är så jättekort.

 

6150511   7150511
Utanför ingången har jag mina krullbuskar, vrid- eller ormhassel, Corylus avellana contorta, en grönbladig och en rödbladig, till skillnad från trollhassel då, Hamamelis mollis. Man förväxlar ju ofta namnen på dessa.

På senare år har Omgivningen börjat lägga sig i mina odlingsambitioner och dessa två buskar har han stammat upp en aning för att de skall bli högre och det kanske är en bra idé, vi får se.

Om det inte blir bra ligger han väldigt risigt till, mer säger jag inte nu……

Jag vill ha en stor “brôtig” buske som vi hade när vi bodde i storstan och som fick flytta med till gamla sommarhuset, för att sen komma hit till nya huset. När jag frågade nämnda Omgivning om busken var medflyttad svarade han något som möjligen kunde tydas som ett “ja”. Jag undrade var den stod och han svepte med armen ner igenom buskagen här. Redan där borde jag reagerat…….

Det gick något år, jag glömde väl bort min buske, ända tills jag hämtade posten en dag, och det gör vi vid vårt gamla sommarhus – och vad fick jag då se? Jo, mina fina krullbuske.

Vid korsförhöret hemma framkom att den dam som flyttade in där hade sagt till Omgivningen att hon tyckte busken var så jättefin……behöver jag säga mer……

Det här berättar jag varje vår här i bloggen tror jag, men jag är fortfarande upprörd av att min buske står där nere vid vårt gamla hus och att jag fått börja om från början.

Hur kan man bete sig så svekfullt mot sin hustru????

 

8150511
Azurwolken blommar fint nu, eller igår, menar jag, för idag har vädret återgått till kuling och grått.

 

9150511
Dom vita löjtnantshjärtana står skyddat och har vecklat ut sina fantastiska blommor!

 

10150511   11150511
Blåregnet, till vänster den 30 april och till höger igår, den 10 maj. Det går framåt, men sakta.

12150511   13150511 
Knopp i närbild vid samma tillfällen. Jag väntar så på att den skall blomma för den har många knoppar i år!


915050115150511
Och ungefär detsamma förhåller det sig med Ullungrönnen.

Fördelen med att det är “lite” kallt är att man får njuta länge av våren i år.

Nackdelen är att vinterjackan åker fram och tillbaka i ett kör! Idag blir det tjock med luva och vinterkängorna igen! Fast inte dom med dubbar under, tack och lov!

Agneta!

22 kommentarer:

  1. Vi haaar soool och blååå himmel idag. Igår hade vi regn och blåst och vinterjacka.
    Går det att skaffa en ny krullbuske, eller? Och saknar du den på riktigt? En risig buske, som du tidvis glömt bort. Det verkar ju inte som det inte finns något annat.
    Blåregn är ju för vackert. Jag har en under en massa annat (den får ta sig upp, men den gör det inte), så jag njuter av min systers när det är störtregn där. / Britt

    SvaraRadera
  2. Det var taskigt med busken faktiskt! Jag ville flyttat med en fin pion, det ville inte Maken. Men en kille på 24 (som han som köpte vårt gamla hus), vad bryr han sig om pioner?

    SvaraRadera
  3. I går var det rätt kasst väder, sprack upp på eftermiddagen men ganska kallt. Idag blåser det halv storm men är varmare 16°.
    Jag kommer ihåg din berättelse om busken, och förstår dig till fullo.
    Jag funderar ibland på hur sjutton jag skulle få med mig alla rosor och annat vid en flytt:)
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  4. Haft sol har även vi. När jag tittar på dina ljuvliga bilder vill jag ha mera sol.
    Det var en riktig buskhistoria du bjuder på. Jag lägger mig bara i D:s odlingsambitioner när jag blir tillfrågad. Allra helst som hennes växtval alltid blivit bra och dessutom mitt bidrag till odlingen inskränker sig till just åsikter.

    SvaraRadera
  5. Agneta wat laat je toch veel mooie planten zien en een prachtige natuur.

    SvaraRadera
  6. Lite urrigt är det här med och vi hade sol idag med ,hade .Nu får vi invänta mera H2O .Man vet inte riktigt om man ska tvätta vinterjackorna och hänga in dom i ide .Kram Nette

    SvaraRadera
  7. Haha, ligger han risigt till, om det inte funkar med uppbindningen, så att busken inte blir risig? Någonting kommer att bli risigt, hur det än går, tror jag...
    Ja, jo, jag kommer ihåg historien med den icke medflyttade ormhasseln. Men gläd dig åt, att damen som nu har den, gläder sig. Eller kanske inte.
    I år har tydligen Ullungen undgått stora klippningen, verkar det som i alla fall? Så där fick Omgivningen ett plus, väl? Ni har ju blomknoppar!

    Naturen hos er ser ut att trivas med det lite svala och regniga vårvädret. Ni har så mycket, både blommande och knoppande! Och så frodigt, vilket är nästan förvånande med tanke på hur lite jord ni har.
    Soligt och fint här idag igen, men lite blåsigt.
    Idag har jag sått mina vaxbönor, som är sparade från den sista skörden i fjor! Då känner man sig duktig.
    Sista dagen med linser idag...hoppas jag...
    Varma vårkramar, Monica

    SvaraRadera
  8. Idag är jag i Stockholm och här har varit en helt underbar dag. Hoppas det håller i sig. Jag har också den rödbladiga ormhasseln men som träd. Riktigt nöjd är jag med den. Kram Merja

    SvaraRadera
  9. Visst är det härligt när solen visar sig vilket den gjort här idag. Riktigt varmt blev det till och med men det är nog bara tillfälligt, börjar redan mörkna i horisonten. Härliga bilder du tagit på den skira grönskan och allt som knoppas.

    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  10. Dear Aggie,

    I love to take long walks in nature, and I feel like I took this walk myself with your first few photos. All your photos are lovely!

    SvaraRadera
  11. Solen är ju inte så tokig ändå.. Synd att den bara behagar skina så sällan. Vad det blommar hos dig, jättefint. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  12. Tänk vad vackert allt blir med lite sol! Allt går liksom lite lättare, även om det blåser och är kallt!
    Underbara bilder! Vita Löjtnantshjärtan är såååå fint! Måste skaffa det iår!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Jag skulle också nog tycka att det vore rätt "svårsmält" detta med din förlorade buske, som Omgivningen gav bort, utan din vetskap! Illa, illa! :) Å, fin är den ju också!

    Ljuvliga sommarbilder och äntligen fick ni lite sol, precis som vi idag! Helt underbart UTAN blåst. Idag doftar det sommar ute av alla blommande träd!
    Vilka ljuvligheter du visar från din trädgård! Löjtnanshjärtat vill sej inte hos mej, men jag njuuuter av ditt här!
    Hoppas att vi får fortsätta att njuta av solen!
    Det gläder mej mycket att sillförslaget gick hem hos er också! Kul!

    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  14. Go kväll!
    Ja vem kan tro att det varit ca +19c i dag. Blåsten gör ju att det känns som vinter!! Vilket tjat om detta väder!! Men jag är såååå trött på det!!
    Åhh vita löjtnantshjärtan...så vackra dom är!
    Tja vet inte vad jag skall säga om Omgivningen..men han gör väl lite som han vill..ha ha..
    Ha en fortsatt mysig kväll i blåsten! Kram och hälsa!

    SvaraRadera
  15. Maj känns verkligen kall i år, och regnat har det gjort så att bönderna skulle kunna bedriva risodling här. Vi skulle inte ha klagat på att det var för torrt i april... Men så mycket vackert du har att njuta av. Då gör det inget att det tar längre tid, för det går ändå med en rasande fart så här års.

    Tur att du har brevlådan vid det gamla sommarhuset. Då får du ju njuta av busken ändå. ;-) För den kanske inte hade trivts med att flytta när den redan var stor och fin...? Jag kommer ihåg att du har berättat det förut. Stackars omgivningen, han ligger lite risigt till... ;-)

    Vårhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  16. Vinterjacka och regnställ på här dag. Fy på sig Omgivningen, lura hustruns så. Fast det skulle lika gärna kunna hänt här.
    Mycket fint du visar. Denna tiden är bäst när lövträden lyser upp i barrskogen.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  17. Hej!
    Här hade vi sol i söndags och det var underbart, nu väntar man på nästa soldag...
    Haha, ja, hur kunde han göra så?! Förstår att du saknar din krullbuske.

    Trevlig Kristi himmelsfärds helg till dig
    Kramar Anncathrine

    SvaraRadera
  18. Ja våren är kall och ruggig i år. Det blir väl sommar direkt! Att han bara vågade lämna din buske kvar, den där Omgivningen. Det tycker jag allt att han ska få höra varje vår ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  19. Så mycket vackert som växer hos dig. jag bara undrar hur det växer där bland klippor och stenar.
    Växterna måtte ju trivas alldeles fantastiskt där bland bergsskrevorna . . . .
    Ja fy för detta vädret, det är sannerligen märkligt, vinterjackan åker av och på även här.
    Idag har regnet öst ner, inte lönt att visa sig ute, fast jag har massor jag vill och behöver göra nu . . . .
    Men så är det nog lika för oss alla trädgårds ägare.

    Trevlig långhelg, kram/ Eva

    SvaraRadera
  20. Jag vill också ha en lååång vår, men vill samtidigt inte ha på mig vinterjacka och mössa. Nu ska du vara snäll mot omgivningen och grann-damen. :) Kram Bosse

    SvaraRadera
  21. Vi pratade också om att det är kallt, men jag håller på att denna helg ska vara innan värmen kommer. Jag brukar nämligen plantera ut alla växter då, det är därför jag har flygarhelgen som värmehållande, hoppas det håller i år också.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Mycket vår hos dig. Kanske får vi bättre väder, en tröst är att blomfägringen blir förlängd.
    Önskar dig en trevlig helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta