I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 14 maj 2015

Gökottetid och granschool!

1150514
Vårblomning. Älskar att plocka små buketter av det som blommar i trädgården.

Men jag var inte uppe i gökottan och plockade dom idag, här har vi inte hört göken ännu. Är det någon som har det?

 

2150514
Den s.k. sovrumsrabatten, mest bara grönt ännu, men massor av violer, men dom syns dåligt på bilden.

Vad som dock syns på bilden är en av alla miljoners slangar vi alltid har drällande överallt. Nu kan man fråga sig varför vi har en vattenslang framme när det mest regnar…..men det är så att jag spolar berget!

När det regnat ner löv och kottar så spolar jag, och har vi släpat jordsäckar och planterat så blir det också “smutsigt” och jag tycker det är jättekul att vattna berget!

Jag menar det verkligen, det blir så fint!

 

3150514
Den lilla japanska azalen har börjat blomma, tyvärr for den illa efter förra vintern så den är lite tanig i år, men vad gör det, huvudsaken är att den hänger med.

 

5150514
Av en händelse, när jag vattnade krukväxterna inomhus, vilket inte händer alltför ofta, fick jag se att en av kaktusarna har tre blomknoppar! Det är spännande. Det är inte nattens drottning/prinsessa, utan någon slags bladkaktus, tror jag.

 

7150514   8150514
Leias kompisar, det gamla trofasta kanadagåsparet har kommit tillbaka till den lilla fiskesjön. Dom tjattrar lite men blir inte bli rädda när dom får se hunden. Och så ser man på den lilla bilden att dom äter ordentligt! Det lilla gräsandsparet är också tillbaka! Det känns väldigt mysigt att dom kommer tillbaka år efter år!


6150514
Och blir det nu inga järnnätter i början av juni så kanske vi kan få lite blåbär i år. Kanske t.o.m. så att vi kan lägga lite i frysen, för nu är det soprent på bär efter förra årets ickebärssäsong här.

 

010150514   9150514
Och så har jag gått i “granskola”.

Granar, har jag fått lära mig, är en en- eller sambyggare, dom har både hon- och hanblommor på samma träd.

Dom större är honblommor och dom blir sen till kottar. Dom mindre blommorna är hanblommor och fyller ju så klart sin funktion! Frömjölet därifrån skall överföras på något sätt till honblommorna så att det verkligen blir kottar med frön i så att vi får nya granar.
10150514
Hanblommorna ser ut som smultron! Jättesöta!

 

11150514
På den här granen är det bara hanblommor och nya skott!

Ja, det var ungefär det jag fick lära mig i “granskolan” och att för ett par år sedan blev det alldeles för få kottar, vilket var ett problem för våra skogsbolag som vill ha nya granar hela tiden.

Men i år så borde det ordna sig, för i skogarna häromkring blommar det ordentligt!

Agneta!

27 kommentarer:

  1. Dear Aggie,

    I really love when you share your photos, they are so lovely! Everything is so nice, and it is such fun to see some Canada geese, too! :)

    SvaraRadera
  2. Om du vattnar berget men jag brukar vattna stenarna i stenpartiet dom behöver sköljas ibland.Spännande med kaktusen .Visst är granarna vackra när dom blommar ,kram Nette

    SvaraRadera
  3. Tack för granskolan, det var mycket nytt för mig! Granar har vi inte så mycket här, men på grannens stora tomt finns några, som jag ska studera lite närmre nu när jag vet vad jag ska titta efter! Så roligt det är att lära sig något nytt, hoppas att man aldrig slutar tycka det...

    Det blommar ju på bra hos dig, trots att ni inte haft det så varmt. Här har det varit soligt och jättevarmt idag, jag var tvungen att fälla upp parasollen för att kunna sitta på altanen!

    Så rart med fågelparen som återvänder varje år! Det ger en känsla av trygghet och harmoni i tillvaron...
    Skönt att de inte blir rädda när Leia simmar mot dem!

    Spännande med din bladkaktus som ska blomma! Du gör ju precis som man ska göra, glömmer att vattna dem, så att de måste blomma för att överleva! Jag är alldeles för trogen med att vattna...

    Håll nu tummarna för mig i morgon, jag hör av mig när jag kan!
    Kramar, lite nervösa...
    Monica

    SvaraRadera
  4. "Spola berget", det var nåt nytt, men jag förstår att ni gör det. Man vill ju ha de fint.

    SvaraRadera
  5. Ja, det är verkligen fint hos er! Och nu börjar det blomma ordentligt - underbart. Jag gillar också att plocka in buketter. Vad spännande med kaktusblomning! :)
    Vad trevligt med återkommande fågelbesök. Vi har mest småfåglar i trädgården (plus större hackspett, ett par ringduvor och en massa trastar).
    Åh, blåbär - det vill jag också plocka iår! Det lovar ju gott...
    Härligt med granskola. Det finns mycket att lära om skog och natur, och dessutom är det intressant.
    Ha nu en trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  6. Där fick jag lära mig något nytt. Din granskola var nyttig!
    Har inte tänkt på att blommorna är olika.
    Så söta vårbuketter! Snart kan vi också plocka sådana...

    SvaraRadera
  7. Ja det där med grankottar och blommor det lär jag mig aldrig. Önskar att vår gran inte blev med så många kottar. Man får ju kratta halvt ihjäl sig. Mattan som du undrade om är specialbeställd från Pakistan. Pappas importfirma kommer den ifrån och det finns eller fanns bara två. jag vet inte riktigt om jag gillar den eftersom den är lite för gul i min smak. fast fjärilarna är läckra. Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Ja, det är härliga tider som råder nu och blomningen är ljuvlig! Jag gör som du - plockar in i små buketter. Jag ser att du även har plockat ett vitt löjtnanshjärta! Åh, så rik du är som kan det! Jag köpte mitt tredje i måndags och har planterat och hoppas nu på att även jag kommer att ha "råd" att plocka in i små buketter sen....! Din azalea är underbar!
    Så kul med de återkommande besöken och de verkar ju vara tjenis med Leia.
    Jodå, idag hörde jag faktiskt göken - lite svagt, när jag höll på och grejade i trädgården! Härligt med gökotta, men då var det mitt på dagen! Jag hör göken på torpet varje år. Tala om försommarstämning.
    Jaha, då fick man lära sej om granar då! Intressant! Jag ska genast iaktta de många granar som jag har utanför min balkong och i skogen!
    Ja, hoppas på blåbär i år! Jag som bor vid en riktigt blåbärsskog!
    Ha nu en fortsatt skön långhelg!
    Kram
    LIsa

    SvaraRadera
  9. Ja hanblomman var söt, honblomman mer
    redig... brukar ju vara tvärs om. Någon gök har
    jag inte hört än, och inte sett kanadagäss heller.
    Dock ser vi väldigt mycket spår efter dom när
    vi kommer till stugan, har inte fått båten i sjön än.
    Ha en mysig långhelg
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  10. Nä, göken har jag inte hört ännu.
    Han dyker väl upp förr eller senare.............

    Granskola, det var nyttigt, hade inte en aning om att de såg olika ut.

    Fortsatt skön helg ,hoppas på sol imorgon igen ,
    kram Anneli

    SvaraRadera
  11. Så fint du har i trädgården. Så många fina bilder.
    Snart så är sommaren här.......beroende lite vart vi bor i vårt avlånga land förstås.
    Nä Göken har jag inte hört.

    Kramizar.

    SvaraRadera
  12. Vad länge sedan jag tog mig tid att läsa runt ordentligt och ännu mer bara säga hej. Såååå hej :-)
    Nu ska jag bara läsa ikapp och ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Javisst kan man tvätta berget...Det tror jag att jag å sku göra om jag hade ett berg, haha..Jag brukar tvätta vissa stenar om de är skitiga. Ja det är nog en bladkaktus som du visar men vilken sort det vet jag inte. Jag har två st..en som skall blomma vit o den andre röd..det vill säga sen då de skall blomma..Fina blommor du visar. Kramar

    SvaraRadera
  14. Granskola låter intressant! Åh, vad jag längtar efter blåbär, vi är storkonsumenter av såna. Spännande kaktus!

    SvaraRadera
  15. Visst är det härligt i skogen och få beskåda allt 'underverk' som sker. Gran kottarna är verkligen jätte fina.
    Ja det måste vara ett bra samspel mellan hon och han kottarna annars blir det inga bebisar, hi hi . . . .
    Åhh . . . gulliga Leia vill säkert leka med sjöfåglarna . . . . förstår så trevligt att de kommer tillbaka till samma plats varje år. Så har vi det med 'våra' tranor, nu har de lugnat ner sig med alla danspartyn,
    för efter den vilda leken blir det någon mer att ta hand om . . . .

    Men vilken lycka för dig att få blommor på bladkaktusen, det är väl ovanligt tycker jag . . . .
    väntar med förtjusning på bilden när de är utslagna.

    Ramslök använder jag förstås mest till smakförhöjare till soppor, men även till grytor m.m.
    Smaken är ju mild vitlöksmak och man kan ju inte använda det till allt - efter behag . . . . .
    Idag blev det restmat, en slags 'pytt i panna', potatis, äpple, rödbetor, morötter, paprika,ramslök,persilja
    salt o peppar, stekt isterband, super gott. Rolf gjorde tummen upp flera ggr, hi hi . . .

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
  16. Så himla vacker bilden på granskotten är, ser faktiskt ut som små smultron eller lingon
    på bilden. Nu är det så fint överallt

    tack från Hajan

    SvaraRadera
  17. Tack! Den granskolan borde jag gått i för många år sedan. Äntligen har någon, Du alltså, bringat rätsida på mina granfunderingar. Och göken den hörde jag för första gången i måndags...så nu galer den ikapp med tranorna nere vid sjön.../Lilla gummann

    SvaraRadera
  18. så mycket fina blommor
    Hanna

    SvaraRadera
  19. Så himla fint med stenpartier på tomten, charmigt!! Och så frodigt det ser ut redan hos dig. Vilken vacker azalea.

    Vi har också änder som återkommer, även lommar, det är kul tycker jag. Däremot gillar jag INTE kanadagässen, grrrr.... de vill gärna hänga på stranden och bajsar MASSOR, suck...

    Kramar aka

    SvaraRadera
  20. Hej!
    Så fint du har det! Nej, någon gök har jag inte hört ännu, bara den vi har inne, gökuret. Men den räknas nog inte!

    Vovven ser så söt ut där i vattnet.

    Trevlig helg
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  21. Du har så mycket fina blommor redan hos dig bland bergen. Det där med granskolan var mycket intressant, alltid lär man sig något nytt.

    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  22. Go kväll!!
    Äntligen har vi sett solen, och dessutom hela dagen!! Ljuvligt!!
    När jag ser granarna och skotten...tänker jag på min gamla arbetskamrat Lars-Erik som alltid åt dessa späda granskott! Det skall tydligen vara väldigt nyttigt!! Jag har däremot aldrig provat!
    Ha nu en fortsatt mysig kväll!! Kram och hälsa!!

    SvaraRadera
  23. Jag har hört göken...hörde den förra helgen. Man blir så glad i hela kroppen när man hör den.
    Så grönt och fint du har det på ditt berg.
    Azalean är så fin. Jag köpte en rododendron med röda blommor föra året, den är precis översållad av knoppar, snart, snart slår den ut. Då kommer det bild på bloggen, hoppas jag.
    Kram! (Idag är det lugnare här)

    SvaraRadera
  24. A gratidão é a memória do coração!
    Obrigada querida, pela sua amizade carinhosa, fico feliz
    em saber que em algum lugar desse mundo você existe, e
    agradeço a Deus pela sua atenção sempre presente e amável!
    Linda postagem!!!
    Um grande abraço, Marie.

    SvaraRadera
  25. Nu blir även granarna intressanta att kika på, tack vare din granskola. (Det höll på att bli grannarna..!)
    Det är mycket som händer hos dig bland växterna, både inom- och utomhus. Nytt är att du vattnar berget! Har jag fri tillgång på vatten blir jag lätt galen av allt jag kan vattna, eller spola, både högt och lågt.
    Leia har det mysigt som kan bada och det är säkert spännande med fåglarna.
    Hoppas verkligen att vi slipper järnnätterna!
    Kramar /Cia

    SvaraRadera
  26. Jodå, göken hör jag både när jag ska somna och när jag vaknar. På kvällen är den rent av störig!

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta