I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 18 augusti 2014

Nattens Drottning.

1140818
Och så ska man gå och lägga sig och så är det som om det var något som inte var som vanligt……

Det doftade otroligt gott, det lyste liksom på ett sätt som det inte brukar!

Då har Nattens Drottning slagit ut!
 
3140818  2140818
Och det på den eländigaste plantan vi har av den här kaktusen.

På dom pinnar som står i krukan finns det kanske bara några enstaka blad och dom är gula och ser undernärda ut.

Den har varit på väg till komposten många gånger, stackars planta.
4140818
Otrolig blomma!

5140818
Nu får den bo kvar ett tag till, den saken är klar!

6140818
Och i morse var det över och klart för den här gången.

En natt blommar den och sen inte mer! Alltså, inte samma blomma.

 

001140818
Vi har fått sensommar här och jag vill minnas att jag tidigare önskade att det skulle komma regn.

Jag har liksom blivit bönhörd, men nu räcker det…..och det räcker med åskväder också, tack, om man får lov att önska.

Det är lite höstlikt i vägkanterna.


01140818
Och blommorna som jag plockar i trädgården, ja, dom är också höstlika. Förutom violrutan, i mitten, den har blommat hela sommaren nu!

Och tack för “namningen” av den gula, rudbeckia. Fantastisk klar och vacker gul färg.

Middagsbordet, ute på verandan, igår kväll.

 

19140818
Det tog 4 veckor och 1 dag innan svar på röntgen av min axel kom.

Man ska inte skada sig på sommaren om det går att undvika, semesterstängt har det varit.

Jag har dammat i axeln såpass, att jag har lösa benbitar som börjar kapsla in sig och trycka på nerver och muskler. Kan säga som så, att det känns mer och mer.

Och nu skall det remitteras.

Och sen nästan vet jag att det kommer ett brev där det står nåt om 3 månader och vårdgaranti. Jag lovar.

Vad gör man?

Nån som känner en bra ortoped som kan pilla ut dom där benbitarna?

Och att sitta vid datorn blir plågsammare och plågsammare……trist.

Agneta!

29 kommentarer:

  1. Låter inte bra med din axel! Hoppas du kan få hjälp fort!
    Vilken tur att du hann dokumentera Nattens drottning!
    Tycker också att du ska ha eloge för ditt engagemang med
    de tre söta tjejerna! Njut av veckan trots det onda i axeln! ♥︎

    SvaraRadera
  2. God eftermiddag!
    Vilken otroligt vacker blomma! Förstår varför den fått namnet! Tänker då mest på Drottning...:-)
    Ja du...dessa kroppar. Jag hoppas verkligen att det går snabbare än tre månader, så att du en gång för alla..blir av med din värk..och att den kan fungera som normalt!
    Jag har en fantastisk ortoped.som fixade båda mina tummar..men tror bara att hon håller på med händer. Men du..Erling Hallström..vet jag har opererat bl a armbåge och axel på en god vän till mej. Han har även privat...det är ett tips!!
    Ha det så bra du bara kan!! Kram Annika

    SvaraRadera
  3. Wao, vilken drottning så vacker.

    Men du har väl maximal otur med din axel....Hoppas verkligen du får den hjälp du behöver så snabbt som möjligt, för nu är väl ändå semestrarna slut.
    Stor Kram!

    SvaraRadera
  4. Men stackars dig! Hoppas du har fel om de tre månaderna!
    Nattens drottning, jag har ju två plantor, men det är bara långa stänglar med ett par blad. Ska jag göra något med dem? (Totalt kass på sådant. Också:)

    SvaraRadera
  5. Vacker drottning och du, jag lider med dig. Har en make som har samma problem fast i knäna. Så smärtsamt och jobbigt. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  6. Grattis till drottning-blomningen. Det är få förunnat att se den i verkligheten, och känna den omtalade doften.
    Rackarns otur med axeln, att det blev så illa. Du får ringa runt lite o kolla. Har bara egen erfarenhet av KSS Skövde o Falköping (höfter) men det bidde bra, så... varför inte? Slå en pling till dom
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  7. Nä, fy så trist med din axel! Svensk sjukvård är inte vad den har varit...om man inte är dödssjuk. Men att du ska ha ont så länge och ingenting görs; jag blir upprörd! Det är inte roligt att ha ont. Det är tärande. På humör, på allt till slut. Jag håller alla tummar för att du ska få tid snabbt!

    Men det var roligt att se din Nattens drottning! Den blomman är rent otrolig! Bladen och stjälkbitarna jag fick av dig (av Nattens drottning), är nu en jättestor planta, grön och frodig, men man borde kanske "glömma" den ett tag för att den ska blomma? Jag är så glad för den, tänker på dig när jag ser den!

    Åska och skyfall, omväxlande med solsken här idag. Och bara ca 15 grader! För en vecka sedan var det 30...

    Önskar dig snabb åtgärd från sjukvårdens sida och något smärtstillande tills dess!
    Storkramen, Monica

    SvaraRadera
  8. Hoppas du får hjälp snart, för det låter inte bra med lösa benbitar.
    Wow för kaktusen, nu får du nog måna om den litet extra när den blommar med sådan prakt! Kramen till dig!

    SvaraRadera
  9. Så himla fin blomma! Men du, allvarligt, vilket helskotta med axeln! Låter inte mysigt alls att gå omkring med benbitar som inte är där dom ska, håller tummar och tår för att de sega kvarnarna ska mala färdigt nån gång, det måste ju funka även fast det är sommar. Lite drabbad på jobbet också, går extra långsamt att få fart på vissa saker. Blä, säger vi om det.

    Kram,
    Jenny, som sätter sig med världens finaste broderi i soffan ikväll.

    SvaraRadera
  10. Är du idrottare kan du nog få tid imorgon eller redan ikväll. Annars så.... då får du sitta och lukta på blommorna. Trots allt - lycka till med axeln. Man kan ju ha tur även om man inte sportar.

    SvaraRadera
  11. Vad vacker den är "Nattens drottning"!
    Hoppas du får hjälp fort nu när de vet vad felet är i axeln!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. Vilken tur att du inte kastade plantan. Det måste vara helt underbart att få sen den vackra blomman och få njuta av den den korta tid den lever.
    Men så trist med din axel. Det känns ju som om du borde få komma under vårt omgående och inte behöva vänta i flera månader.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  13. Attans då med din axel.
    oerhört att gå och ha ont, hoppas du får hjälp så snabbt som möjligt.
    Vilken otrolig blomma, så den doftar gott också.
    synd bara att få njuta av den en natt...........

    ha det så gott du kan trots din värk,
    Anneli

    SvaraRadera
  14. Nä men stackars lilla Agneta, så trist och ledsamt kanske en aning förbannad, det skulle jag vara.
    Men vadå, gjort är gjort.
    Det värsta är väl värken, jag lider med dig, att käka piller är inte heller kul.
    Nä men nu får du se till att de gör något omedel-bums !!!

    Men tack för de underbara bilderna på denna förtjusande 'nattens drottning'.
    En enda natt visa hon upp sin skönhet till max, efter den uppvisningen är hon helt slut och dörr snabbt.

    Ta hand om dig Agneta.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Visst är den fantastisk den där stora och stiliga blomman! Vi har haft turen att ha en sådan blommande här några gånger också, fast våran heter Nattens prinsessa (men ser väldigt lika ut som din). Har för mig att vi diskuterat namnet förra gången som din blommade... ;-) Det brukar bli en bedövande doft när den blommar, ungefär som en hel parfymflaska. Verkligen synd att den bara blommar några timmar på senkvällen, för man kan ju aldrig visa upp den för några vänner. Om man inte ringer någon kl 21 och ber dem komma på sent kvällsfika förstås... ;-)

    Men så trist med din axel! Inte bra med lösa benbitar... Hoppas att du får hjälp snart.

    Var det du som hade önskat regn...? Nu räcker det tycker jag. ;-)

    Regniga hälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  16. Nattens drottning, vilken skönhet! Det gäller att själv vara nattdrottning eller åtminstone nattsuddare om man ska få njuta av den alls. Sensommarkollaget känns just sensommar, vackert, lite vemodigt och ganska gult.

    Men det var ju hemskt tråkigt att du har trassel med axeln. Du kanske har nämnt det förut och jag har missat men ändå bra att du fått klarhet i vad det är. Bara att hålla tummarna för snabb tid till op.

    Kram Anette

    SvaraRadera
  17. Riktigt dåligt att du fått vänta så länge, läsa av röntgen
    och gå in och skrapa bort dom borde varit gjort för länge
    sen!! Jag verkar ha tur, mina lösa benfragment ligger bra
    till. Har ju haft ett gammalt sen jag var ca 20 utan och veta
    om det. Nattens drottning, det är ett namn mitt i prick. Så
    vacker och så snabb i förfall. Otroligt vacker!
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  18. Vilken blomma! Har aldrig sett den förut, magisk!
    Åh det där med din axel låter verkligen inte bra alls...lösa benbitar, aj aj. Hoppas du får hjälp med detta så fort det bara går.
    Här kommer en stor och varm kram till dig, sköt om dig!
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  19. Ojojoj benbitar i axeln. De tlåter inte kul. Hur har du lyckats med det ??? Vilken enormt vacker blomma . Har aldrig haft en sådan. Märkvärdigt att den bara blommar en natt. Precis som Blomman för dagen , bara en dag. Konstigt !!! Visst börjar det kännas lite höstluft. Fast jag hänger inte med på höst riktigt. Det är ju bara 19 aug ju !!!! Förr hade vi sommarlov till sista dagarna i aug, men det är ändrat. Det kanske är skolstarten som styr hösten ?? Idag plockade i alla fall Ajax och jag en riktig härlig sommarbukett. Så det så !!! Kram och hoppas de snart tar hand om din axel. Kram Eva

    SvaraRadera
  20. Wat een heerlijke log jammer dat je z.on pijn aan je schouder moet hebben en ook al als je even achter de computer gat heel jammer hopelijk is het maar tijdelijk of dat er iets aan gedaan kan worden,heel veel sterkte.

    SvaraRadera
  21. Lösa benbitar, oj då. Då får du nog lida tills doktorn har tid med dig, och det kan ta tid har jag förstått. Fin blomma i alla fall.

    SvaraRadera
  22. Vilken underbar blomma ! Jag har haft "frusen skuldra" i båda axlarna och det var inte kul alls och tog lång tid att läka ut. Men lösa benbitar låter "ont,ont" Hoppas du får hjälp med det snart. Annars får du väl bli fotbollsspelar för då verkar det ju gå fort.....men såklart kanske de har specialförsäkringar. M

    SvaraRadera
  23. Vad jobbigt för dig. Frozen har jag haft i fem månader snart, men jag fick varken träffa läkare eller röntga. Jag hade också ramlat. Hoppas du får hjälp med det snabbt. Kan du inte goggla på väntetider för ortopeder. Man får ju kila över gränserna. Det brukar variera åtskilligt mellan det snabbaste och snigelsnabbaste landstinget i vårt land.
    Nattens drottning är både romantiskt och sorgligt när man tänker på brist på blomning. Kram Bosse

    SvaraRadera
  24. Vilken otroligt vacker blomma, och tur du var vaken så du hann se den, så att vi kan få se den dessutom :)
    Men det där med axeln låter inget kul alls, får hoppas du får hjälp fort,
    håller tummarna för det.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  25. Hej det var länge sen :)
    Hoppas du får snabb hjälp för detta gör så ont. vackra bilder har du som vanligt på din blogg, otroliga blommor och harmoni att kolla på :)
    lycka till och sök ett annat sjukhus !! om du inte får hjälp hos dig, det har man rätt att göra
    kram Kristina

    SvaraRadera
  26. Å där fick jag svar på frågan i mejlet jag skrev...axeln. Inte bra. Bodde du här i närheten kunde jag rekommendera en läkarpraktik där det bara tjofsar till så är man ute igen, opererad och klar. Dit kom jag via vårdgarantin...och det är jag väldigt tacksam för. Men så det kan bli...stackars dej. Nu tycker jag uppriktigt synd om dej.
    Har förstått att ni fått er beskärda del av regn och rusk. En av anledningarna till att vi rattar åt andra sidan av landet kommande helg...Här har det regnat rätt mycket också sista veckan, men där emellan orkar solen fram, och då gör det inte så mycket.
    Å så denna drottning...som jag också hade lite undringar om...Nu får hon/de väl klättra bäst de vill, och jag ska sitta uppe vareviga natt, utifall...Helt fantastisk blomma!!
    Ha det så gott och krya på dej!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  27. Nattens dronning er jo bare helt fantastisk flott!!
    Håper du får rask behandling av skulderen din, jeg krysser fingrene!!!
    Klem!

    SvaraRadera
  28. Hoppas du får hjälp fort med din axel! Vad jobbigt!
    Nattens drottning är fantastisk, fast växten i sig är ful och ranglig.Brukar njuta av föräldrarnas när den blommar.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  29. Men kära nån, måste du härma mig med allt? "ler" Vem tror du mer har lösa benbitar som skramlar omkring, fast i mitt fall i armbågen...? Attans också, tror du verkligen det är så illa att det tar så lång tid att få det fixat? Men så tråkigt, o trist också att behöva genomgå en operation vilket antagligen blir nödvändigt. Måste vara besvärligt med rehab för axeln. Nämen fy, nu blev jag riktigt lessen! Tycker synd om dig! Jag får min dom på torsdag då röntgen ska tala om huruvida armen läkt rätt. Livrädd är jag att jag fuskat o använt armen för mycket, det är så lätt hänt när det inte gör ont längre och då är risken för förskjutning stor, har hört två bekanta som haft felläkta armbrott, huva!
    Styrkekramar från pörtet

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta