I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 3 januari 2013

Sol? Japp, garanterat!

1130103
Här var det solsken garanterat idag! Och 7 grader varmt!

 

2130103
Vår väg bort och ner från oss ser ut som en riktigt vårväg, jag inbillar mig att det nästan bubblar i sanden!

 

3130103
Mellan granarna lyser solen så fint och dagern är så vacker……….fast jag ser nu att det syns inte så bra på bilden…..

 

5130103
En bild från det lokala ghettot i vårt grönsaksland…..jag använder grönsakslandet till “plantskola” under vintern och omgivningen täcker, som sagt var, rosorna på sitt eget sätt.

Men grejen är att nu når solen fram till landet, den kommer över trädtopparna där borta i horisonten.

 

6130103
Vad är det för svamp jag hittat idag? Någon som vet? Kan det vara ostronskivling? Nu?

 

11130103
Varje år blir jag lika förvånad över fingerborgsblommornas bladrosetter, dom måste vara hur tåliga som helst!

 

13130103
Och likadant verkar det vara med björnbären.

Ja, så var det här idag, inte illa!

Agneta!

48 kommentarer:

  1. Ute på min promenad i dag kvittrade fåglarna som om de trodde våren var här, även två ekorrar visade sig bland träden. Det var varmare i dag än det var i början på juni förra året. Då var det bara 4 grader och ösregn när min man sprang Stockholms maraton den 2 juni.
    Jag passar på att önska dig en bra fortsättning på det nya året, ser framemot alla härliga bilder från dig :)
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  2. Wow, from Winter to Spring in only a couple of days! ;-)

    SvaraRadera
  3. Tss... orättvist det är vad det är! Var har ni allt det vita? ;)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Nej, det var inte illa alls!
    Jag var tvungen att fråga Mannen i mitt liv om solen skinit idag... Har tillbringat dagen i källaren till största delen. Skönt att få rensat och plockat i det där eländes rummet.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Kan det verkligen vara sant att ni har sol och sju+? Jo visst tror jag dig men här har vi ju rätt mörkt med lite regn och ingen sol förståss.
    En sådan svamp har även jag fotat nångång men vet ej vad den heter så kanske får jag vet genom dig. Ha det gott i solen.

    SvaraRadera
  6. Det ser ut som vår, kanske man kan hoppas på en kort vinter. Svampen var överraskande, att den lyckas växa nu.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. Hej

    Det där var ju nästan rena rama vårbilderna ju...haha...

    SvaraRadera
  8. Inte klokt vad ni har vårlikt hos er! Så grööönt... Vi har minusgrader och fullt med snö vi. Ändå är det ju inte så långt emellan oss. Gubben åkte till Karlstad idag. Där var som hos er, ingen snö och soool!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. ...å har du hört småfåglarnas kvitter? Det gjorde jag igår. Ren och skär lycka. :D

    SvaraRadera
  10. Det ser verkligen vårlikt ut! Här har det regnat och blåst massor idag!

    SvaraRadera
  11. Här har vi då inte sett någon sol i dag, utan det var gråmulet väder. Däremot sken solen i går, men då var vi ute och åkte till Västergötland på släktträff. Och inte är det så vårlikt som hos er, men Tiger tror nästan att det är vår...

    Jag har nyligen lyckats ta död på två cyklamen, så jag är imponerad av att din lever! Jag blev också jätteglad förra året när en av mina orkidéer blommade om. Hör inte till vanligheterna här hemma heller.

    Att byta muspekare var lätt som en plätt - och kul... ;-) Läs mera här: http://fixa-din.blogspot.se/2012/12/ge-din-blogg-en-egen-muspekare.html

    God fortsättning!
    Elisabet

    SvaraRadera
  12. Håller med dej!! Dessa två senaste dagarna, har verkligen känts som om våren, är på väg!!
    Riktiga "vårbilder" som du lag ut...härligt!
    Ha en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  13. Å nästan som på våren! Härligt! Jag känner att jag skulle behöva vara hos dig i stället för här där den vita skiten envisas med att vräka ner. Sol, jag längtar efter sol!

    SvaraRadera
  14. Inte illa alls!! Vi hade också +7° idag:)). Jag har letat vårtecken i trädgården:)).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  15. Blir bara så glad för jag känner våren jag med, även om jag inte har möjlighet att njuta av den stackars solen. Sitter inne och jobbar som allra mest dessa mellandagar.

    SvaraRadera
  16. Vilken vårkänsla jag fick när jag såg dina bilder. Hos mig har det varit en sån där grådisig dag. Absolut ingen vårkänsla här inte.

    Ha det gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  17. Så ser inte våra björnbär ut.... Här är bladen bruna o vissna! Men vissa växter är förvånandsvärt tåliga!
    Härligt med sol!
    Kram

    SvaraRadera
  18. Tidig vår eller sen höst? Man undrar hur naturen tänker ibland... Jag hoppas bara att våren är så där lååååång som den tyvärr sällan är... Våren är ju så underbar och när våren äntligen kommer i år ska jag sätta mig ute och sniffa in den så jag blir sprickfärdig!
    STOR KRAM!

    SvaraRadera
  19. Det är så skönt att få se solen igen och veta att nu blir det lite,lite ljusare hela tiden:)!
    Ha det fint, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  20. Fantastiskt! Sol. Det har jag inte sett på den här sidan av nyår. Vad jag minns.

    SvaraRadera
  21. Känns nästan som om våren kommit hemma hos er. Här föll det lite mer snö, välbehövligt efter några dagars töande och sedan alla raketer och smällare på det. Nu är det gömt under ett litet lager snö =)
    Kram Annica

    SvaraRadera
  22. Vilka vårbilder du visar, här hade vi cirka åtta minus idag:(
    Men den som väntar på något gott...!
    Kram♥

    SvaraRadera
  23. Såå underbart det ser ut!
    Och er väg - en bild - tack för den, den är som vanligt fascinerande; spännande vad som döljer sig nedanför backen...
    Här är också vårtemperaturer men ganska grått och idag har det blåst rätt rejält också. Jag, som hade tänkt räfsa (!) litet idag! Jaja, men jag gillar att räfsa...
    Svampen ser jättegod ut, men brukar inte ostronskivling vara mycket mörkare? Hur som helst, så är det en konstig tid för svamp!
    Idag har jag plockat ner julsakerna utom ljusstakar och sånt, jag var så trött på vår barrande gran! I morgon ska jag köpa tulpaner!!! Härligt!
    Ha det bra i solen, kramar, M/N

    SvaraRadera
  24. Vad härligt med all sol. Här snöade det igen men jag såg solen härom dagen och njöt så mycket. Jag kan längta till tiden då vi sitter vid husväggen med nästippen mot himlen och surplar kaffe..

    Kram Linda

    SvaraRadera
  25. Mmm. Jag var på bästkusten under nyåret. Det regnade oavbrutet. Tills vi reste hem. Då visade sig solen en aning..

    SvaraRadera
  26. Du...finns det någon ledig tomt i närheten av dig? För i så fall flyttar jag från is och snöblandat regnglopp. Nu!
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  27. Visst är det mysigt när solen kommer fram. Många växter är tåliga och gröna under snön. Jag hittade blommande trädgårdsvivor när 50 cm snö hade smält bort. Den 1 januari. <:-o

    SvaraRadera
  28. Åh visst är det underbart när vår kära sol tittar fram. Dagen blir så mycket lättare och allt blir liksom roligare.

    Ha en god fortsättning
    Kram Anna

    SvaraRadera
  29. Ja, det kunde jag ge mig 17 på det är hos dig solen har varit idag. Här har den lyst med sin frånvaro. Det ser nästan vårlikt ut hos dig och här har snölagret minskat betydligt.
    Trevlig helg och kram!

    SvaraRadera
  30. Vilka härliga solbilder! Så skönt med lite sol! Vi har vår sol idag istället och så vackert det blir! Dina bilder ser så vårlika ut!!!
    Jag vet inte vad det är för svamp...!

    Hoppas du har en solig fredag också!
    Kramar
    Lisa

    SvaraRadera
  31. Hej!
    När snön försvinner får jag nog också gå och titta om det finns något liv i trädgården.
    Härliga bilder!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  32. Det var som attan så vårlikt det är hos er på kusten. Här ser det snart likadant ut för det är då inga minusgrader här. Men det är ju bara att gilla läget. Vackra bilder blir det i alla fall...hos dig alltså.
    Ha en skön fredag

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  33. Vilka underbara "vårbilder", det känns ett pirrande i kroppen när jag ser dessa, snart är vi där, det går så fort.

    Kramar och ha en fin helg, Birgitta

    SvaraRadera
  34. Härliga bilder ,får vårkänslor
    Här har vi haft sol och plusgrader i dag ,och all snö är snart borta
    Ha en riktigt skön helg

    SvaraRadera
  35. Behagliga bilder som påminner mig om den tid som ligger framför oss. Sedan får man räkna med bakslag. Framför allt uppskattar jag att ljuset håller på att ta tillbaks "makten".

    SvaraRadera
  36. så härligt och vackert.
    ha en fin kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  37. Ljuvliga bilder!! Det är ju faktiskt vår i dom!! Tänk om det redan är dags...
    Sen älskar jag omgivningen sätt att hantera er trädgård, ungefär som när jag en gång bad mannen här i huset att kratta ihop och lägga löven på rosorna...PÅ vart det också, ingenting runt stammen nertill...
    Ha en riktigt skön helg vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  38. Ja det kan jag tro, att det var fint väder. VI åkte till Karlstad torsdag morgon, och det regnade hela vägen. Sen var det ill-kallt där uppe, och så regnade det hela vägen hem, nästan... men vi fick köpt båt i alla fall. Och bo på hotell o äta kvällsmat o frukost och Lilleman fick schampo, balsam o godis... nu är vi hemma och hoppas på fint helgväder. Behöver röra på benen efter två dagar i bil och bara slappa...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  39. Har ni så varmt. Jättefina foton du tagit, nu igen!
    ha en riktigt mysig helg! Kram Kicki

    SvaraRadera
  40. Idag märkte jag av att det blivit lite ljusare! Vi har haft en solig dag och då märktes det! Så härligt!
    Ja, det är lite vårlikt över dina bilder. Det ser ut som guld mellan stammarna.

    Trevlig helg!
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  41. Hej du där med stora förstoringsglaset..Fru Sherlock. Ser att du spanat in vårtecken också.
    Åh så härligt att det redan visar sig gröna små skott och rosetter..
    Stockrosor är ju goa på att föröka sig minsann..
    Men ack det kan bli många mera snötillfällen..och det har ju sin charm det med,'Trevlig helg till dig//Kram Karina

    SvaraRadera
  42. Det var milt igår men ingen sol. Tyvärr. Tvärtom. Riktigt grått och tungt. Men våren kommer. Det går på rätt håll nu!

    Kram!

    SvaraRadera
  43. Du letar redan vårtecken ute...men visst är det lite vårkänsla med sol och den temperaturen.

    SvaraRadera
  44. Vad varmt och vårigt ni har det.
    Här har vi snö så det räcker och blir över.
    Hoppas du har en fin helg!
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  45. Jaså, det är hos dig solen finns! Kan du inte be den att visa sig lite längre ner på västkusten också ;-)
    Önskar dig en god fortsättning på det nya året!
    Ha det gott. /Ingela

    SvaraRadera
  46. Först trodde jag att stormen tagit tag i mattan!
    Din rundvandring i trädgården visar verkligen ett vårväder. Bilden med vägen är så vacker, den väcker min nyfikenhet.
    Nej, ingen aning vad det kan vara för en svamp!

    Tack för din kommentar hos mig, jag fortsätter kampen!

    Önskar dig en fin helg!

    Cia

    SvaraRadera
  47. Det var verkligen vackra miljöbilder!!!! Och så fint kring dig!! Men ingen snö har du, det har jag, åtminstone lite grand:) Det ser våraktigt ut på dina bilder, men jag gissar att det kommer att komma lite mer snö hos dig framöver:)))

    Jäklars, jag glömde täcka rosorna kom jag på nu!!!!

    Kraaaaaaam aka

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta