I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

tisdag 22 januari 2013

Mammas läsebok–första läsåret.

DSCN8932
Jag hittade min mammas läsebok och i den finns intressant läsning. Men första klass?

 

DSCN8934

 

DSCN8935
Sedelärande! Uppförstorat här nedanför:

 

DSCN8937
DSCN8938
Så avslutas kapitlet med en bön.

Ja, tiderna förändras, så är det, så har det väl alltid varit och så kommer det väl alltid att förbli.

Agneta!

41 kommentarer:

  1. Så roligt att hitta den boken! Intressant att se och läsa :)

    SvaraRadera
  2. Wow, that is an amazing reading level for a first grader! And a prayer at the end? Thank goodness times have changed, but love your book! :-)
    Is the word 'huru' still being used today?

    SvaraRadera
  3. Roligt med gamla böcker! Man ser verkligen hur allt har förändrats!
    Från vilket år?
    Mina föräldrar hade "Sörgården" o "I Önnemo".
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Snacka om särskrivning;)
    Härligt att ha såna saker i sin ägo!!
    Kram♥

    SvaraRadera
  5. Verkligen roligt att ha kvar denna din mors läsebok :)
    Jag har en sångbok och en gammal atlas som gick i arv mellan min mor och hennes sykon genom åren....de är inte riktigt lika välbevarade om man säger så ;)

    Ja tänk vilken utveckling det varit genom åren inom skolväsendet.

    Ha de gott
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  6. Hej

    Tycker det är på tiden vi inför lite uppdaterat äldre material i skolorn igen och framför allt rättstavning och välskrivning.

    SvaraRadera
  7. Så roligt med din mammas läsebok. Den ser så fin och välbehållen ut. Vilket fint stycke vi fick läsa, tänk så artiga barn var förr...finns kanske en och annan som är det i dag också...inte vet jag.
    Billig var boken också.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Det var roligt att få se utdrag ur din mammas gamla läsebok. Ja, tiderna förändras.
    Ha det gott och kram till dig!

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  10. Vilken fin bok- tänk så de lärde sig förr... och det där man läsningen och särkskrivning för ljudandet...jag minns då vi skulle välskriva med bläck och penna... så noga det var... och på lördagar minsann...
    var sak har sin tid...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  11. Nu är jag väl inte någon bakåtsträvare...fast lite mer av en del vore väl bra...kanske lite mer vördnad för de äldre...tex. Mycken kunskap där som vi låter gå förlorad för att vi inte tar oss tid att lyssna eller förstå. Å så roligt sen att ha kvar läseboken!! Tror inte ens min egen är hel eller kvar...Och inte beror det då på att jag var flitig och läste sönder den...
    Ha en skön kväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  12. Kul att ha kvar en gammal läsebok från din mamma.
    Ja, tänk så det ändrat sig genom tiderna....både på gott och ont.

    Ha det gott,
    Kram

    SvaraRadera
  13. Vad roligt att få se några sidor ur din mammas läsebok.'
    Tänk vad det har hänt mycket i skolan bara sen man själv gick där, både på gott och ont. På min tid läste vi morgonbön, och tackade Gud för maten varje dag.
    När min yngsta dotter tog sin lärarexamen fick hon av sin morfar en läsebok som hans far, född i slutet av 1800-talet hade haft i skolan. Böcker värda att vårda i generationer, så var rädd om din och låt den vandra vidare i släkten.
    Kram
    Annika

    SvaraRadera
  14. Vilken vacker läsebok, men första klass!!! Så avancerad läsning för en 7-åring! Visserligen är orden avstavade, säkert som en pedagogisk tanke, men ändå! Då fostrades barnen på flera sätt - att man skulle vörda de äldre, samt förstås att frukta Gud och...konungen! :)
    Vilket tidsdokument!
    Även på min tid fick vi ju lära oss psalmverser utantill i läxa, kunna alla "stamsångerna" etc, etc...! Ja du, det var tider det! :)

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  15. Tänkvärt i dag fungera nog inte ens tanken att ta upp någonting som fallit ej heller att hjälpa äldre .Kul att du har den fina boken kvar ,kram nette

    SvaraRadera
  16. Det funkade inte en enda gång. Först tappade jag tidningen. Sedan plånboken. Slutligen mobilen. Men jag måste erkänna att alla tre ungdomarna var ruskigt snabba i benen. :)

    SvaraRadera
  17. Jag är glad att tiderna förändras..även om det kan vara på både gott och ont ibland!
    Men så roligt att ha boken. Bokstäverna och orden känner jag igen från min mammas läsebok, men den tror jag kanske är ngt nyare.
    Önskar dej en fortsatt mysig kväll!!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  18. Fast på den tiden kunde man skriva tjusigt..
    Så det är inte alltid till det bättre saker förändras =)

    Kram♥

    SvaraRadera
  19. Första klass???! Kul att få se.
    Vackra vinterbilder i tidigare inlägget. Och månen!!
    Kram!

    SvaraRadera
  20. Så roligt att få titta i den gamla, fina boken!
    Kram

    SvaraRadera
  21. Vilken fin bok och det var mycket större krav förr. Vi borde nog uppgradera lite.

    Kram

    SvaraRadera
  22. Jag tycker dom är så vackra dom gamla böckerna. Vi har någon liknande bok (eller om det är samma, hon föddes 1912) på vinden som tillhört makens mormor och hennes skrivböcker där hon övat bokstäver och skrivstil.

    SvaraRadera
  23. Boken ser lite annorlunda än dagens böcker. Fint att den har bevarats.
    Svar på frågan om korten, man köper dem färdigt vikta, dom här var iförpckning med 10 i.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  24. Tack snälla för att du visade den!
    Hela texten är så fin, men jag fastnade ju särskilt för bönen:)
    Och tack för råd!

    SvaraRadera
  25. Så morsomt å ha den gamle leseboken etter din mor, fint med slike minner:-) Klem Marianne

    SvaraRadera
  26. Underbart att hitta en sån bok! Det dröjer väl inte så länge innan det inte finns böcker över huvud taget.

    SvaraRadera
  27. Jag säger som Rigmor, jag är inte nån bakåtsträvare... Men allt var inte dåligt förr i tiden.

    Härligt att ha en sån bok ;o)

    SvaraRadera
  28. Haha....den boken har jag nog sett. Det var lite annat innehåll då än nu. Ja nu har man inte ens en egen läsebok. Själv hade jag Vill du läsa och dem har jag sparat. Nostalgi för mig.
    Tiderna förändras.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  29. Avancerat för en försteklassare!
    Men, så roligt att ha kvar din mammas läsebok från skolan! Jg har inte ens kvar min egen!
    Men jag har en handskriven bok från min mamma, med recept och hushållstips från när hon gick i hushållsskola när hon var 15 år, där kan man också lära sig ett och annat...
    Ha det bra, min kära vän!
    Kramar, M/N

    SvaraRadera
  30. Måste svara på din kommentar också. Jo äntligen idag känner jag mig bättre. Jag gick ju ut i fredags och det var inte bra alls. Hoppas det håller nu.
    Semleyoughurt...jo god, lite kardemummasmak. Det finns äpplekakeyoughurt också.
    Kram igen Eva

    SvaraRadera
  31. Men så roligt att du har kvar din mammas skolbok. Men visst har det blivit andra tider.
    Kram!

    SvaraRadera
  32. Grattis till dig också!!! En dag efter, fast bättre sent än aldrig. Att Hylands Hörna fixade med namnsdagar hade jag inte en anaing om. Synd jag som så gärna hade velat haft en.
    Detta med din mammas skolbok var en rolig sak. Tänkt vilken nostalgi.

    SvaraRadera
  33. Bara så underbar! Undrar om jag har mors kvar? Min egen har jag i alla fall i bokhyllan, en blå Se och läs. När jag tittar i den kommer jag ihåg precis hur det kändes att lära sej läsa:) Nästan så jag känner lukten i klassrummet!!

    Ha en solig dag!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  34. Hej vännen! Vad kul att hitta den bok! Ja vist har tiderna förändrats å tur är väl kanske det! Ha en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  35. Kul att ha mammas läsebok kvar.

    Ha en fin onsdag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  36. Åhh, en sån skulle jag också vilja hitta nu när jag håller på att rensa överallt.. Jag får nöja mig med att jag hittat min första bankbok :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  37. Roligt att ha boken kvar :)
    Men visst har tiderna ändras. Inga psalm verser man kan tragla in.
    Blir bara bättre å bättre med åren :)
    Kramen rara du♥

    SvaraRadera
  38. Fin bok, så roligt med dessa gamla böcker. Många har säkert slängt dem under årens lopp, fint att du har sparat den.
    Jag tyckte det var fint med bönen på slutet.
    Fast det är ju tur att skolböckerna förändras efter vad tiderna förändras.
    Ha en bra fortsättning på dagen!
    Märta

    SvaraRadera
  39. Vad roligt och vilket fint minne från den tiden. Men vad avancerat för en förstaklassare! Och lite lustigt med alla särskrivningar av orden!

    SvaraRadera
  40. He he, tiderna förändras, som sagt ;-)

    SvaraRadera
  41. Och så undrar människor varför vi har så svårt att skriva ihop ord :-) Kan jag få låna bilderna på texten? Det här är så spännande.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta