I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

onsdag 1 oktober 2014

En bank, en fika och shopping.

1141001
Vi har haft en fantastiskt fin första halva av dagen trots att man sagt att det skulle spöregna hela dagen.

Det är nog så att det där regnvädret är på väg för det har rullat upp en stor, tjock bank i söder, den har nog bara blivit lite försenad……helt klart är den på väg.

 

3141001
Det riktigt stora havet ligger där borta som en spegel av silver.

 

5141001
Det är trots det än så länge riktigt siktligt väder, men inga höstfärger att tala om ännu.

 

7141001
Igår var det som en semesterdag!

Först träffade jag Annika, Änglarna finns,2 Fröknar som är en affär på landet, med bara “lovely things” (som Omgivningen kallar det, och man kan nog ana lite oro i rösten när han säger det…), en affär full av makalöst underbara saker som man kanske inte riktigt behöver, men som man känner, när man ser dom, att dom är nog trots allt väldigt nödvändiga!

Vi fikade och snattrade i flera timmar. Om vaddå, kan man undra, och det undrar jag också! Det är ingen ände på det, vi får liksom bara klippa och sen får vi fortsätta en annan gång.

Annika och jag har bara känt varandra något år och hade förmodligen aldrig träffats om det inte varit för bloggarna, tänk så mycket bra bloggvärlden för med sig!

 

9141001
Sen fortsatte jag på en planerad shoppingspree.

Började i ovan uthängda etablissemang. Man hade en annons i dagspressen om att det var 70% rabatt på plantskoleväxter och eftersom vi är i stort behov av en ny buddleja tänkte jag passa på.

Jag hittade en.

Men………när jag kom till kassan visade det sig att på just den plantan var det inte nån rabatt!

Jag fick reda på att om jag hade läst ordentligt (!), så stod det i annonsen, med små bokstäver under/nertill nånting att det bara gällde utvalda växter.

Och naturligtvis tillhörde inte buddlejan en av de utvalda.

Sånt kan jag gå igång på, nu behärskade jag mig, och ställde snällt tillbaka plantan. (Men jag ställde inte tillbaka kundvagnen……..hehe).

Jag såg också att man erbjöd blå orkidéer. Men så långt i min estetiska utveckling har jag inte kommit ännu, så det blev ingen.

 

11141001
Jag gjorde en massa andra ärenden också och avslutade i mataffären och där kom jag på: middag! Vad skulle vi äta till middag, det hade blivit sent nu…..

Då köpte jag räkor (och fyra kräftor till Omgivningen) för två.

Men glömde att hos oss är det fem individer som skall utfordras när det gäller räkor! Det blir lite stressigt ibland!

Men gott var det!

 

13141001
På min önskelista för shoppingen hade jag också “Nakna jungfrun”, men det hittade jag inte! Så den står kvar på listan!

Agneta!

27 kommentarer:

  1. Sån där finstilt info borde vara förbjudet! Skaldjuren ser utsökta ut :)
    Nån blå orkidé vill jag inte heller ha!

    SvaraRadera
  2. ha,ha det ser ut so Katten viskar till hunden, Det ser ut som hon glömt oss två, bara en massa skaldjur, blääää.
    Men känner jag Dig rätt så fixade du nog till det med.
    kram Hajan

    SvaraRadera
  3. Tack själv, för en underbar eftermiddag! Tänk vilken tur, att jag började blogga, och att vi hittade varandra!! Ha en fortsatt mysig kväll!! Kram och hälsa!

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig semesterdag du hade! Och att träffa bloggvänner kan ju aldrig vara fel!
    Men FY, vad man blir arg på sådana annonser! Det kan göra, att jag i framtiden undviker den affären...
    Bra gjort att lämna kundvagnen! Det kan de gott ha.
    Blå orkidéer? Nä, jag tror inte det. Jag trodde först, att det var hortensior du visade, de kan ju ha den färgen. Och då är det helt OK. Men inte orkidéer.

    Så gott det ser ut med räkor och havskräftor! (Jag vet att du bara gillar räkor!)
    Här blir det rester nu, för det börjar ju dra ihop sig...

    Kramar, höstvarma, Monica

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att den där nämnda affär har en tendens att alltid ha lite "kluriga" annonser. Har hänt mig ett par gånger också :(

    SvaraRadera
  6. Hej !
    Ja, tänk så mycket roligt det kan föra med sig med bloggen !
    Fy för sånt finstilt! Känns inte riktigt schysst på nåt sätt! Då blir man sur!
    Nej tack till blå orkidéer, det håller jag verkligen med om.

    Trevlig onsdagskväll
    Kram Anncathrine

    SvaraRadera
  7. Ser ut som du hadde en kjempefin dag.-) Klem Marianne

    SvaraRadera
  8. Har slutat handla på Plantagen.... ;-) Blomsterlandet fungerar mycket bättre,i varje fall här!
    Åh, så gott med räkor. Får se om gubben fixar några tills jag kommer hem från jobbet ikväll!
    Just nu har jag rast....
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Här har de utförsäljning av buskar och utvalda växter kl 8 på fredag morgon på Blomsterlandet för VIP-kunder! Undrar just om jag får upp gubben min för att ta oss in till stan så tidigt!? Det gäller ju först till kvarn..
    Det måste ha känts snopet att lämna tillbaka plantan du valt ut
    Nu blev jag plötsligt sugen på räkor!!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  10. Typiskt med rean. Liknande har hänt mig med. Låter annars som en riktig kalasdag på alla sätt.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. Utvalda växter - alltid är det något.
    Men räkor och kräftor som tröst är inte illa. Upptäckte härom veckan att Hjo-Hjo inte visste att han skulle äta, eller helt enkelt inte tyckte om räkor. Han som äter allt utom inlagd sill.

    SvaraRadera
  12. JA, visst blir man irriterad, jag hade nog köpt buddlejan ändå....du ska se att om ett par dagar har du säkert ett brev i din brevlåda med nakna jungfrun, fast det kommer inte från mig, jag har inte så många så jag kan dela med mig...men det finns ju andra.
    Här är det en del saker på gång...ett spännande möte på fredag eftermiddag, håll tummarna att allt går bra.
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Dere har jammen en lang sommer hos dere!! :-)
    Måtte flire da jeg så de bedende blikkene til Leia og katta; tydelig lyst på reker! Ha, ha!
    Har kost meg med å lese innlegg under her! Nydelige bilder av blomster; fantastisk den prikkede japanske liljen!! Du skriver så humoristisk og fint, en fornøyelse å lese! :-)
    Ha en fortsatt fin kveld! :-)

    SvaraRadera
  14. Ni bor på en sån vacker plats, helt underbart.
    Härligt med semesterdagar... och att bara få göra roliga saaker.

    Kram Anna

    SvaraRadera
  15. Låter som en skön dag med lite av varje. Tråkigt att det inte blev någon växt för dej idag. Låter så gott med färska räkor. En lyx för er som bor vid havet,
    ha drt gott. Kram Birgitta

    SvaraRadera
  16. Ni har verkligen en helt otroligt utsikt - som om ni bodde på "världens tak"! Åh, så vackert!
    Lite blandad dag för dej då, med både snatter och lite fönstershopping! Ja, det kan man ju ge se på att just DEN grejen man vill ha är det inte extrapris på! De är smarta med det finstilta ibland, och själv är jag ganska lättlurad har det visat sej!
    Har aldrig sett blåa orkidéer! Så ovanligt!

    Jag kan tro att ni får mycket uppmärksamhet med alla goda skaldjur, och det verkar ju som om räkorna är inspanade och insniffade säkert också! :)
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  17. Vilken dag, så trevligt med shopping och snattra är ju så kul, hi hi . . . .
    Ja bloggvärlden har gett 'oss' många vänner.
    Ni som bor så nära havet har en stor fördel att kunna 'få' färska varor från djupet.
    Pippi gillar förstås räkor m.m. men gör Leia det ? Ja de är så fina dina fyrbenta vänner.

    Så irriterande med dessa erbjudanden, tyvärr måste man alltid ta på sig förstoringsglasen, hi hi . . . .

    Men du så vackra vyer, bedårande.
    Jag är i Fjällbacka en gång i veckan nu, ja . . . när jag ser på Läckbergs serien. (reprisen)
    Bohuslän är fantastiskt !
    Gonatt/ Eva
    därifrån.

    SvaraRadera
  18. Det kom inatt, regnet. Ganska skönt för nu kan
    jag vara inne och vara onyttig. Vi är lediga idag och
    maken ska städa inne och jag skulle städa ute, ev får
    jag väl göra det i regn...hmmm. Kanske var en dum
    fördelning. Räkor för två, hur tänkte du där. Gissar att det
    blev lite tomt på era tallrikar, men med bröd till mättar det bra.
    Ha en fin dag
    Kramar/AM

    SvaraRadera
  19. Håller helt med om de blå orkidén. Jag fick faktiskt en sådan av en granne men som tur var visade det sig att den var färgad. NU, ett år senare är den vackert rosalila. Puh! men vilket fusk va?

    SvaraRadera
  20. Blå orkidée??!! Näe...det vet i sjutton...det måste nog mogna till ordentligt innan jag köper en sådan.
    Sen blir jag så betagen i dina bilder över din omnejd, oavsett väder och årstid är det så förbenat vackert.
    Instämmer om det här med bloggandet, tänk så många nya vänner man funnit. Nu hoppas jag att vi också någon gång får till en liten date, misstänker att det kommer blir ett väldans snattrande och sen är det helt plötsligt bara vi kvar vid kaffebordet och den stackars servitrisen börjar bli lite rödblommig och sneglar oavbrutet på sin klocka på armen...Det ser jag fram emot!
    Sen känner jag igen mej på både det här med butiker som liksom har livets grädde, lite småpryttlar som egentligen är tjusigast i butiken, men som man känner att de ändå har något speciellt. Men framför allt känner jag igen det här med att en del erbjudande inte gäller allt, och att gå igång på det...Av ren princip då så handlar jag inte, även om det kanske inte rör så stora penningar.
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  21. Vackra bilder och ja hösten verkar sen i år. Trevligt med umgänge men blå orkidéer nej.

    Kramen

    SvaraRadera
  22. fina bilder
    Ha en fin kväll
    Hanna

    SvaraRadera
  23. Så vackert det är där du bor...magiskt! Låter som du har haft en spännande vecka och TÄNK att man alltid måste läsa det där tråkiga finstilta, usch!
    Ha en fortsatt skön vecka, ta hand om dig...
    Kram,
    Titti

    SvaraRadera
  24. Tänk så många trevliga människor man lär känna genom bloggandet :)
    Hade absolut gjort som du... ställt tillbaka busken och lämnat vagnen. Blev lite orolig när jag såg de blå orkidéerna... trodde först du köpt... men vilken tur... hade aldrig i livet gjort det heller :)
    Härligt med färska skaldjur... inget vi kan få tag på här. Men hur tänkte du... det är klart du måste handla till alla!
    Du bor inte så tokigt du heller... du har havet och jag har skogen och de betade hagarna... men tyvärr ingen svamp...
    Ha en fin helg allra bästa Agneta!
    Kram

    SvaraRadera
  25. Vad härligt att ha en väninna som man kan prata med hur länge som helst om allt o inget. Jag har också träffat en sådan för ett par dagar sedan.
    Synd på Buddlejan. Nakna Jungfrun vill jag också ha. I Malmö såg jag dem i mängder mitt i en gaturabatt mitt i stan. Trevlig helg - vädret ser underbart ut.

    SvaraRadera
  26. Så fint du bor..inte behöver man åka till Azorerna då man bor som du..hihi..Ja usch för den finstilta texten..sånt kan jag bli arg på....skulle ha plattrat på en stund o sen köpt växten ändå.Och blåa orkideer..tror det är mest en ungdomsgrej. de gillar ju sånt där:O) Räkor är ju så gott... Ha det skönt..

    SvaraRadera
  27. Men! Ställde du inte tillbaka kundvagnen...
    Typiskt det där med de små bokstäverna. Man blir lite sur.
    Så roligt att träffa en bloggkompis med samma intressen som man själv.

    Kram Agneta

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta