I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

söndag 24 april 2011

Vårtecken nr 9, 25 april 2011.

1  kojou no mai 1
Och nu är det nionde gången det är Vårtecken som skall presenteras, oj, oj, oj, så fort tiden går.

Här är i alla fall mitt nya lilla körsbärsträd, helt bedårande. Kojou no Mai, heter det.
2 kojou no mai2
3  kojou no mai
Lika vackert i knoppstadie som blommande.

10 hallon
Vildhallonen växer så det knakar.

12 körsbärskornell
Min cocktailsbärsbuske har en massa blommor. Nu gäller det att bina är flitiga så jag fåt något att stoppa i min drink.

15 primula
Vit bollprimula.

16 klint
En trädgårdsklint med knopp. Är inte det väldigt tidigt, eller kanske inte, jag inbillade mig att det var en midsommarblomma, men jag hade nog fel!

19 rosa helenae
Honungsrosen klänger efter bergväggen, jag ser så fram emot att den skall bli kraftig och rikblommande.

25 trilllim1
Trilliumbladen har skjutit upp och jag ser……
26 trillium2
……en knopp! Yippieee!

30 blått
Jag är ju en blå-vit-rosa trädgårdsmänniska och här ser vi lite av det blå. En kaukasisk förgätmigej (Brunnera), en “vanlig” förgätmigej och en lungört (Pulmonaria).

36 pl sk
Jag ligger en aning (ähum, ganska mycket) efter med själva grönsakslandet eftersom jag i höstas delade perenner och gjorde mig en “plantskola” där.

Då, i höstas, visste jag helt säkert att jag skulle komma ihåg precis vad som stod var. Tillåt mig le. Jag minns ingenting, så nu får jag vänta och se!37 pl sk
Det mesta har jag i alla fall kunnat gräva upp nu och börjat identifiera. Nu ska det bara planteras på rätt ställe och delas ut bland vänner och bekanta.

40 staket
Eftersom den där valpen vi har (se förra inlägget) också gräver som en tok har vi fått staketa in grönsakslandet med en grind för att inte få landet raserat dagligen.

Dessutom har mannen min satt upp ett par spaljéer för att göra det lite mer ombonat. Framför står bambun och rasslar i vinden.

41 sättpot
Hög tid för potatisen att komma i jorden. Häromkring är det sed att göra det 1:a maj. Jag vet inte varför, men så är det. Så jag har ett par dagar på mig.

42 ullung
Slutligen, Ullungrönnen, den kommer sig, fast inte alls i samma takt som hos Monica nere i Skåne (Tjernusbloggen).

Agneta!

41 kommentarer:

  1. Nu har jag läst hur du haft i påskhelgen. Mycket dramatik verkar det som.
    Vilka fina bilder du har på alla vårtecken. Men så har du ju en massa växter i din trädgård som knoppas och frodas.
    Här i Mäladalen är vi lite senare med våren, men den här veckan har allt exploderat. Ljuvlig - men tanken finns i bakhuvét - måtte det inte komma något bakslag med frost och snö.
    Ha en bra fortsatt vecka och en helgdag har vi ju kvar.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Herregud, har körsbärsträden redan fått blommor!?!
    Undebara vår.
    kram

    SvaraRadera
  3. Helt ljuvliga vårtecken du visar !
    Ha en fin påskannandag !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  4. Hahahahaha....
    Skrattar så tårarna sprutar...
    Vilken påskafton du hade...
    Kan man säga att det mesta sket sig *skratt*

    Men nu efteråt tror jag ingen gråter utan hoppas att alla ser komiken i det...
    Vem minns en oerfekt middag ????
    Ingen.

    Och jösses så mycket vår du har i den trädgård.
    Och vilken ordning å reda på dina perenner.

    Klev upp tidigt idag för att börja fixa i bobilen.....hamnade på bloggvänners påskfirande =D

    Ha en bra varm annandag...
    Tjingeling.

    SvaraRadera
  5. Skönt att du hämtat dig från påskaftonsmyset... tänk att du är människa du också! Och drabbad av monstervovvar, hihi! Kanske dröjer innan ni blir bjudna till samma ställe igen?
    Dina vårtecken är överlägsna mina med hästlängder! Fast jag tycker att allt går med raketfart... lite väl fort. Jag vill hänga med! Men dagarna är härliga och mellan kogödsel och äggätning så njuter jag/vi i fulla drag.

    Ha en skön dag till!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  6. Vad många vackra och roliga växter du har! Körsbärsträdet är verkligen vackert!
    Ha en skön dag!
    Ullis

    SvaraRadera
  7. Nämen, vilken påskafton alltså...! Med hundar o ungar går det inte alltid riktigt som man tänkt sig. Och det är inte mycket man kan göra åt det. Men så länge det är fråga om materiella skador går det ju alltid att fixa på nåt sätt.
    Det att man sen själv strular till det genom att spilla på fina vita broderade ärvda dukar är en annan historia... förargligt och mycket pinsamt. Händer mig också allt som oftast. Fast jag är nog av den åsikten, att om man har sådana dukar som det absolut inte får spillas på så ska man inte sätta dem på ett matbord!
    Undberbara bilder på dina blommor och växter. Det växer med fart nu hos dig.
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
  8. Nu växer det ordentligt hos dig också ser jag. Och ligger efter med trädgårdsarbetet är du inte ensam om, jag ska försöka ut en sväng i dag.

    Ja, du man tror man har så bra minne och kommer ihåg vilka växter som är vad, men det är bara att inse att minnet är kort.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Så mycket vackert du har i din trädgård! Du borde öppna den för visningar.
    Kram från Jennie

    SvaraRadera
  10. Vilka ljuvliga vårtecken du har hos dej! Ja du, nu är det ju nästan sommar!!!! Så härligt med spaljéerna nu när allt börjar spira!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  11. Min vår är att titta in hos dig, Agneta...Njuta av allt som kommer upp/fram....samt,grävs upp av en liten (nu rätt stor vovve,om man jämför med Stig)..hihi
    Vi här är i ett rätt tidigt skede av tomten,så mitt behöver organiseras upp.....och jag hoppas en gång få lika fint o härligt med växtligheter som du...:)
    KRAMAR till dig, Cia:)

    SvaraRadera
  12. P.S...Kom på,din fråga.....Jag har gjort bordet själv, ingen hjälp av "någon"....ett alldeles eget "grenverk"....hihi
    KRAM igen, Cia:)

    SvaraRadera
  13. Vilka jättefina bilder på en vacker grönska!!!! Men herregud Agneta vilken himla pärs i förra inlägget, jag höll nästan på att dö här hemma fast jag inte ens var med på festen, haha. Oj oj, helt svettig här, måste gå ut och kyla ner mig lite, haha.

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  14. Vilka underbara bilder! Här är allt ungefär en månad tidigare mot vad det brukar vara. Kabbelekan har börjat blomma och den brukar finnas först till mors dag! Denna midsommar blir nog rätt kal på blommor...
    Du vet sådana där lila boll-blommor (är en lök tror jag),kommer inte ihåg vad de heter men de är ju så himla fina... Iallafall så tog jag in sådana förra hösten och tog fröna. Kan jag sätta dom tror du? Du är ju expert så du borde veta!
    Ha nu en underbar dag i ditt egna paradis. E vacker dag ska jag banne mig åka till dig och kolla på ditt fina hem och trädgård (och jag skiter i om jag får, jag våldgästar!). KRAMIS!!!

    SvaraRadera
  15. Denna våre kan vi väl verkligen kalla för explosionsartad? Härliga bilder med vårtecken från din fina trädgård!
    Meen du! Vilken påskafton ni fick... vad säger man....
    Ha nu en skön ledig måndag iaf!!
    Kram Allis

    SvaraRadera
  16. Det växer verkligen mycket och tidigt hos dig! I år sätter vi nog ingen potatis :( , det brukar vara jag som gör och nu kan maken inte få stå för allt, det blir för mycket. Men kanske nästa år!
    Ha en fin dag.

    SvaraRadera
  17. Oj, du har redan hunnit lägga ut dina vårtecken! Mina kommer nog inte förrän ikväll, för alldeles strax kommer kära systern och hämtar mig och så ska vi köra till Bokskogen och kolla på vitsippor, gulsippor och bokar. Så det blir nog några bilder därifrån...
    Dina bilder är ju helt makalösa! Det lilla körsbärsträdet är ju helt bedårande!
    Och dina Trillium, suck! Kanske litet avundsjuk...
    Vi "ses" senare!
    Stora vårkramen från mig!
    Monica

    SvaraRadera
  18. Nej du, det där såg nästan för underbart ut.
    Härligt med andra ord.
    P.S
    Hoppas du ändå sover gott efter strapatserna med hunden.

    SvaraRadera
  19. Våren har ju hunnit riktigt långt hos dig!
    Även hos mig kommer blommor upp som jag hade "glömt".*ler*
    Men det är ju kul med lite överraskningar i rabatterna.

    Var tvungen att le lite åt det misslyckade kalaset. Jag är säker på att även du kan skratta över der en dag!
    Ha en fortsatt fin dag!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  20. Ja otroligt så långt det kommit hos dig! Jag tyckte jag kunde visa upp stora vårtecken i fotobloggen från helgen, men det är inget mot dina!
    Skönt att du skrattat lite nu :) Har verkligen tänkt på dig! Kram!

    SvaraRadera
  21. Jag blir alldeles sjuk när jag ser körsbärsblommor, förgätmigej och annat fint du visar. du må vara en hejare på planteringar du! Ha en fin vecka nu! ♥

    SvaraRadera
  22. Hejsan....

    Det börjar våras hos dig också ser jag.....

    SvaraRadera
  23. Varje gång du visar dina fina trädgårdsbilder, så får jag starkt sug efter att åka till plantskolor.

    SvaraRadera
  24. Vilka härliga bilder! Jag småler för mig själv när man ser vårens framfart hos er. Jag tjoade nyss över tussilago och ni har redan körsbärsblom... Suck! :)
    Kram kram

    SvaraRadera
  25. Har du redan blommande förgätmigej!? Här har jag inte ens sett skymten av dem ännu... Det är en av mina favoritblommor (vilken överraskning va!) ;0). Visst är det märkligt att man aldrig kommer ihåg ett skit av vad man har planterat. Man tror att man ska ha minne som en häst, men se det har inte hänt ännu att jag har kommit ihåg vad jag har satt var... Tack Biltema för deras suveräna braständare som knappt kostar någonting som man kan skriva på! Du bor minsann i paradiset! Du är medveten om det va!?

    Kraaam/ Anna

    SvaraRadera
  26. härlig med körsbärsblomning, det är så efterlängtat. Trots jag bor lite mer söderöver än du så blommar mina körsbärsblommor inte ännu..
    hos mig får det bli Magnolian denna vecka,,ha en go vår vecka kra m Monica

    SvaraRadera
  27. Wow, vilka underbara blommor! Det är så svårt att förstå att det bara är April :).

    Hihi, han är kreativ er gulliga valp :).

    Ha en bra start på veckan, kram Marie-Louise

    SvaraRadera
  28. Finns det något vackrare än när träd blommar på våren? Varma kramar till dig min vän :-)

    SvaraRadera
  29. Tack ännu en gång för vackra vår bilder! Behöver det ;o)

    Klem Anna

    SvaraRadera
  30. Nu händer det verkligen massor ute. Så vackert med alla knoppar och blommor. Hoppas att du får ordning på alla perenner
    Ha en bra vecka!
    Kram Ullis

    SvaraRadera
  31. Här hos oss har tussilago nyss kommit!
    och ni har redan så mycket fina blommor :)
    Kramen på dig♥

    SvaraRadera
  32. Åå vad härliga vårtecken du visar!!Jättefina spaljer som din man gjort..gillar dom jättemycket!
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  33. Hej Agneta.
    Tack för din fina kommentar.
    Ja här händer det både det ena och det andra ser jag.
    Ditt körsbärsträd är som en karamell, och så duktig du är i din trädgård, med alla krukor. Förstår om du glömt. Känner igen mig.
    Väldigt vackra bilder.
    Ja vad ska man säga om ditt förra inlägg.
    Så klart man skrattar lite, men det är ju tråkigt om du verkligen mår dåligt av det.
    Det låter som om ni är jättesnälla som städade upp, och lämnade in mattorna.
    Så klart kommer du att skratta en dag. Det är konstigt, men med tiden så brukar det mesta förefalla komiskt, konstigt nog, jag lovar själv har jag gjort många tabbar, och har man barn som jag då gör de tabbarna, skulle kunna skriva en bok om det, som ex när sönerna fyllde hela grannens båt med sand...........bara en liten händelse.
    De är stora nu, så vi skrattar, då var de annars.Du kan tänka dig vad grannen sa.
    Vi är vänner i dag.
    Ha en fin vecka.
    Kram Zara

    SvaraRadera
  34. Apropå ert påskaftonsmys måste jag berätta vad vår hund gjorde. Vi var också bortbjudna på middag. Familjen hade en ny fin och dyr matta som de rullat ihop eftersom det skulle komma en opålitlig valp. Så vår söta lilla hund klättrade högst upp på den vingliga rullen och satte sig och kissade! Så glad man blev!

    Trevlig tisdag!
    Agneta

    SvaraRadera
  35. Hej Igen.
    Precis så ser jag det också, saker och materiella ting har ingen betydelse. Men jag förstår om det blir jobbigt när sånt händer hos de som ser det så.
    Man kan ju inte göra mer än sitt bästa och det gjorde ni också.
    Jo det där med båten, de fick ösa ur sanden och skura båten,undertiden som grannen strängt övervakade situationen.
    Vi talade om det där för ett tag sen,och skrattade, då kom det fram att det hade gjort om det efter det där, utan vår vetskap, nu i dag efter 15 år, så får man veta sanningen. Vilka ungar man har, ja det har blivit välartade, men på den tiden...................hm.
    Nu törs jag inte avslöja allting som de hittat på.
    Ha en fin dag du med
    Kram Zara

    SvaraRadera
  36. Så vackra bilder. Väldigt fina.:-) Kram Stina

    SvaraRadera
  37. Oj vad vårtecken! Blommar redan körsbärsträdet? Här är knopparna precis synliga... ja jag bor väl norrut *ler* Kram Iréne

    SvaraRadera
  38. Instämmer med föregående skrivare - körsbärsträdet är en dröm och även alla dina andra ljuvliga växter/blommor - jag som ska anlägga en helt ny trädgård i sanden vid havet får ångest...jag gillar ju bambu och förgätmigej...kan det räcka, tro?

    SvaraRadera
  39. Men jisses, vilken middag det blev. Både matte och monstervalpen lägger rummet i kaos!! Men det var ju bra att du tog hand om det sen. Bli inte förvånad om du inte blir ditbjuden på läng. Kan avslöja att vi hade besök av två monsterbarn för många år sen, och det var hemskt. Så de blev faktiskt inte bjudna till oss förrän tretton år senare! Fast föräldrarna visste varför de inte fick komma hem till oss med barnen... de var hemska.
    Ja, så kan det gå.
    Hulda

    SvaraRadera
  40. Tänk att du hinner med att fota alla fina vårtecken också. :) Min vita lungört har hittat in i min trädgård alldeles av sig själv, ungefär samtidigt som jag såg att de sålde såna dyrt i plantskolan för 3-4 år sedan. Kanske någon granne har köpt och sedan har bina hjälpt till att få in vita gener hos mig.

    Ha en riktigt skön vecka!

    SvaraRadera
  41. Härligt!
    Visst är man bra rolig om man på fullaste allvar tror att man ska minnas till nästa år?! Känner igen mig väldigt bra där. :D

    Mari

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta