I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

fredag 3 maj 2013

Visp, topp och Pippi.

1130503
Nu, precis vid den här tiden, är det dags att göra sig årets visp, världens bästa såsvisp.

När jag var barn gjorde alltid min morfar, min mamma och jag en enevisp så här dags på året. Det är bara att ta lite enegrenar (om man har tillgång till det, så klart) och skala av. Går lättast med en kniv.

Jag lyckades dock inte snurra tunntunna enekvistar runt skaftet, som mamma kunde, utan efter flera försök kapitulerade jag och tog vanligt snöre.
3130503
Och så ska den kunna stå för sig själv! Tjusig, eller hur? Nu skall jag reda mig en riktigt utsökt marchand du vin……..

 

5130503
När jag var ute och hämtade enekvistarna hittade jag en gammal grantopp som med hjälp av enbart naturen hade omvandlat sig till ett riktigt konstverk!

 

7130503

9130503

11130503
Läckert!


13130503
Läcker är också vår lilla Pippi katt!

Man måste ansa sig ordentligt när våren kommer.

 

15130503
Men är man bredare än man är lång (så säger min kusin om Pippi, den dagen han säger det om mig också, då……..) så händer det att man välter omkull……..

 

17130503
……..och vaddå, jag bister, nejdå!

Trevlig helg!

Agneta!

30 kommentarer:

  1. Vilken fin visp! Härligt med riktigt hantverk! Grantoppen var verkligen läcker, naturen är allra bäst på att skapa konstverk...Det ser ut som Pippi njuter av solens strålar.

    Ha en skön avslutning på veckan och en trevlig helg!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  2. Vilken bra vispidé du bjuder på idag! Och Pippi är så ljuvligt söt! Vad man kan hitta roliga saker i skogen. Ha en fin solig helg! Här fullständigt flödar solen! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  3. Nog har jag hört att man kan göra smörknivar av eneträ, men vispar? Men så roligt att ta tillvara en gammal tradition!
    Den där grantoppen, vilket naturens under! Fast jag hade nog aldrig sett den, om jag gått i skogen... Nu såg jag ju konstverket, bara för att du visade det!
    Och Pippi är absolut inte tjock, bara storväxt som feta Trisse i Pelle Svanslös. Om ens det?
    Och du är smärt och smidig, eller hur? Precis som jag!
    Hemma just nu mellan två kalas....puh!
    Kramar, varma!

    SvaraRadera
  4. Så enkelt det verkar att göra enevispar. Har faktiskt aldrig provat. Men har du klarat det skall väl jag också fixa det. (Jag bara skojar, du är så duktig)

    Sitter här och väntar på att maten ska bli klar på grillen. Vi grillar vildsvinslår och hare. (dottern har skjutit bägge två.)Luktar gott.
    Jag snorar och snörvlar fortfarande och har världens jobbigaste huvudvärk idag.

    Önskar er också en skön helg.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Så fin visp du har laget, det må jeg også prøve engang:-) Herlige bilder! God helg til deg! Klem Marianne

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken fin visp!! Vad roligt att ha en äkta handgjord.
    Pippi är ju för söt:)).
    Ha en fin kväll.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Vilka barndomsminnen som väcks till liv när jag ser din visp! Såna gjorde farmor och vi fick hjälpa till! Så jättefin din blev!
    Konstverken du hittar i skogen vittnar om ett estetiskt, konstnärligt sinne....men det visste jag ju redan. Så fint!

    Gokatten! Åh, så fin! Det märks att katterna också gillar sol och värme. Jag har precis iakttagit torpgrannens Morris, som betedde sej lika njutningsfullt som eran Pippi!
    Stel i hela kroppen sedan jag röjt runt i trädgården på torpet! Jisses, så mycket det är!!!!
    Ha en härlig fredagskväll!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  8. Fina kissen! Jag har också en katt med de där bredd-längd-förhållandena. Den stackaren får också kommentarer. Men nu med allt som går att jaga ute så antar jag att en slankare katt framträder fram emot sommaren ;)

    SvaraRadera
  9. Så vackert konstverk du hittat! :)

    SvaraRadera
  10. Hej! Vilken fin visp! Sån såg jag sist hos min pappas morfar och mormor när jag var barn!
    Ja, det är härligt att naturen kan bjuda så fin konst!
    Önskar dig en skön lördag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  11. Mormor hade alltid liknande vispar, dock köpta.
    Både den och grantoppen är ju helt underbara som rena konstverk!
    Se'n tycker jag ju att Pippi är ett konstverk också!
    Ser närmast njutningsfullt ut på sista bilden.
    PUSS till henne från mig!

    SvaraRadera
  12. En sån visp fick jag för länge sen, och den slet jag ut... nu gör jag inte sås längre...typ...
    Lilleman var på dagis idag och det var toppen. Det blir två dagar nästa vecka också. Han behöver verkligen den sociala biten... gå här med mej, hur kul är det?
    Bra dag i Göteborg idag, och äntligen nöjd med ny frisyr... men ack så mkt fattigare...
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  13. Snygg visp!!!!
    Läckert konstverk naturen bjuder på.
    Pippi hon är i varje fall läckrast!!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Hejsan

    En sådan där enevisp vill jag också ha jue...hehe. Men enar är rätt ovanliga nu här nere i Skåne. Förr såg man enebackar här och var men nu är dom sällsynta. Men skall ta och prova göra en visp nästa gång jag ser en en.

    SvaraRadera
  15. Wow vilket konstverk granen format sig !! Tack för tipset med vispen. Vi har enebuskar på sommarstugetomten så jag ska minsann försöka göra en.Häftigt !!
    Härlig katt du har .
    Trevlig helg !!
    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. Så underbart med egenhändigt tillverkad visp!
    Jag funderar bara på en sak från ett tidigare inlägg.....hur kommer Leia in under golvet? Hon är väl ändå en typ golden?
    Ha det gött!
    Kram

    SvaraRadera
  17. Önskar dig en SKÖN och SOLIG helg!
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  18. Vilket härligt minne och så trevligt att fortsätta med att göra en "enevisp"....antar att den luktar gott också! Så fin din katt är..../M

    SvaraRadera
  19. Nej vet Du vad, det var de trevligaste
    bilder jag sett på länge. Enevisp
    hade vi hemma med, de gjorde min mormor. Men Grantoppen var ju riktigt spännnande, men den
    härliga katten var ju en topp
    värre än granen.
    ha nu en trevlig helg
    önskar Hajan

    SvaraRadera
  20. Förr gjorde jag enevispar, det lärde min farmor mig att göra. Det finns så mycket fint i naturen och grantoppen var ju ett riktigt konstverk. Du får ha en fin dag. Nu har värmen kommit.
    Det var så härligt i morse när Båtsman och jag gick ut och hämtade tidningen.
    Kram Marita i Heestrand

    SvaraRadera
  21. Underbara bilder på Pippi. Mina katter Nelly och Meja är också de som rullar i både gräs och grus.

    Vispen blev jättefin och kanske skulle jag också göra mig en, för vi har en på tomten.

    SvaraRadera
  22. Det ser så mysigt ut när Pippi gnor sig i marken, min Tussan gör precis likadant! Hon går direkt ut till balkonggolvet och slänger sig och gnor sig.
    Här är allt som vanligt eller ska kanske säga lite bättre! Med värmen kommer en känsla av lugn i kroppen, jag mår så mycket bättre.
    Mina katter är sams, min dotter är alldeles underbar, allt är så bra tycker jag!
    Ha det bäst, KRAM!

    SvaraRadera
  23. En så fin visp du gjort. Minns också att min farfar brukade skala enbuskar på våren, minns inte vad han gjorde men jag tror inte det var vispar.
    Men vad gott det luktar om en. Finns inte en i Australien så ibland kan jag sakna den doften, så svensk.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  24. Hej, vilken härlig kisse! Det är snudd på att jag skulle vilja prova att göra mig en visp! Tror jag tar med sekatören nästa vecka då jag går ut så får vi se om jag hittar bra enkvistar. Himla fin blev den, såsen kände jag dessvärre inte till...
    Här viner det i knutarna och regnet smattrar, men över en timme pinade vi oss på promenaden
    Kram

    SvaraRadera
  25. Den där envispen blir jag väldigt nyfiken på. Blir det extra god smak på såsen kanske? :D

    Klappa Pippi från mig hon är för söt när hon gonar i gruset.

    SvaraRadera
  26. Vilka tjusiga grejer! vispen gillar jag skarpt! Hoppas du har en fin vår i din snäckskalsdal!

    kram louise

    SvaraRadera
  27. Hej! Länge sedan sist! Va intressant med vispen...har sett ngn sådan i min mors ägo.
    Vilka fina konstverk du hittat i naturen. Jag önskar dig en bra fortsättningen på helgen!
    Carin

    SvaraRadera
  28. hej du agneta. vad mysigt det låter att du gjorde sådana med morfar och mamma. kul att du fortsätter traditionen. vad konstigt myrorna beter sig längre ner på sidan. har jag heller aldrig sett... :/ ha en fortsatt fin helg ;)
    /mia

    SvaraRadera
  29. Så mycket du hunnit blogga när jag varit iväg! Och massor av fina bilder :)

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta