I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

torsdag 22 mars 2012

Flygplan och soppa.

1 himmel
Jag tänkte som så, idag när jag var ute och gick med Leia, att tänk om dom här två flygplanen legat på exakt samma höjd…..det hade inte varit bra…..

2 soppa
Sen gick jag hem och gjorde färdigt Jordärtskockssoppan. Jag blev lite sen, det är mycket nu (storstan i går och fulltecknat hela dagen idag och halva dagen i morgon), så vi åt faktiskt framför tv:n. Men milde himmel så gott det var.

I recpetet står att bacon är trevligt att strö över, men se det tyckte inte jag, utan det blev vanliga brödbitar, lätt stekta. Kallas nog krutonger på köksspråk.

Här kommer receptet:
3 recept

Fram för mer jordärtskockor, odla det!

Det är nyttigt, det är gott (subjektivt), det finns många recept att hämta i kokböcker och på nätet, och det är verkligen lättodlat och man får massor av bladgrönt till sin kompost, dom är höga som hus stjälkarna. Ja, nästan.

Och jag köpte bara några ekologiskt odlade i grönsaksdisken förra våren/sommaren och grävde ner!

Agneta!

18 kommentarer:

  1. Jag har aldrig ätit sådana där kockor men den där soppan såg onekligen god ut. Idag har det ju varit en fantastiskt underbar solig dag och det är vid sådana här dagar jag önskar att jag var ledig i stället för att sitta på kontoret men i morgon är det fredag. Tjoho!
    Kramar.

    SvaraRadera
  2. Kors i taket!

    Och sådan soppa är god! :)

    SvaraRadera
  3. Håller med, det är så gott, men jag gillar baconet till, men det måste vara svenskt :-) Nattikram

    SvaraRadera
  4. Ja, soppa på jordärtsskockor är så gott! Jag hade mycket av dem där vi bodde förut, men de blev ju där. För en par år sedan satte jag några här också men det blev inte så stor skörd i fjol (hade glömt att jag satt sådana och hade nog grävt upp en del av dem i misstag) men hoppas nu få lite mera i år.
    Kramar, Mona

    SvaraRadera
  5. Aldrig smakat jordärtskocka, (!) men det verkar vara på tiden!
    Tack för tips & recept.

    SvaraRadera
  6. Jisses, kan du redan få up dina jordärtskockor? Här är de fortfarande nedbäddade av tjälen. Men så fort de går att gräva upp ska jag prova ditt recept på soppan.
    Kram från Törnrosa

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt aldrit ätit jordärtskockor, men det låter som nånting man måste prova!

    SvaraRadera
  8. Ja, jordärtsskockor är delikata till mycket! Soppan verkar fantastiskt god både med bacon och brödbitar! Tackar för receptet! Jag hade några i jorden för några år sen, men de blev så pyttesmå och mest blast! Men du hade säkert bättre tur!
    Tack för receptet!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Ja, jag älskar jordärtskockor, men maken är inte så förtjust...
    Det ger vissa bieffekter, kan man säga - ett avgasproblem!
    Men i receptet har du strukit över buljongen, menar du att du gör den på bara grädde och litet vin?
    Är det inte så, när man odlar jordärtskockor, att dom sprider sig alldeles väldigt och är omöjliga att bli av med?

    Här har det varit en helt underbart solig och varm dag idag!
    Måtte helgen bli lika fin!
    Kramar, M/N

    SvaraRadera
  10. Receptet ser ut som mina brukar, man sätter gärna sin egen prägel på dom! Ska apselut prova att odla skockorna igen. Nu håller vi (Gubben) på att mura upp fina odlingslådor. Där ska planteras jordärtskockor!

    Ha en trevlig helg!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  11. vad roligt att soppan gjorde succé. ska kolla lite på det där med jordärtskockor, ifall man skulle ta och köpa sig en fröpåse...
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  12. Vart nästan rädd först att flygkaptenerna hade spelat luffarschack i skyn...vi får väl hoppas att det var några km emellan dom!!
    Är inte sådär väldans förtjust i jordärtskockor, men kanske...kanske skulle prova ändå i soppa. Usch, jag är dålig på soppor över huvudtaget, förutom att röra ihop allt här hemma till en enda soppa, fast det kanske inte riktigt räknas...
    Ha en bra fredag vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  13. För ett par helger sen blev jag bjuden en sån soppa och det var ju supergott. Jag fick knaperstekt bacon till och det var riktigt gott fast jag inte är så förtjust i bacon. Men det passade bra till den lena soppsmaken.

    Hoppas att du får en skön helg!

    SvaraRadera
  14. Jamen visst, jordärtskockor ska det bli, uppmaningen uppfattad. ;)

    Tack för kommentar hos mig. Jo katten var nog halvt förvildad, men han är inte vild på något vis nu längre. Han får inte bara mat hos oss, mycket klappar och mys också och om han insisterar så får han sova i sängen också. :P Jag tror att han är rätt nöjd numera. :)

    SvaraRadera
  15. Tack för recept och odlingstips! Måste prövas.
    Ha nu en härlig helg och hoppas du får sol och värme
    Kram ♥

    SvaraRadera
  16. Jag har inte ätit jordärtskockor. Vad är skillnaden mor kronärtskocka? Som jag nog bara ätit på pizza men tycker är gott där...
    Hmmm... Tur att de flyger på håll från varandra, planen... Ta i trä!
    Ha en fin helg!
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Ja, ibland blir det soffhäng med middagen om det är ngt man "måste" se på tv....
    Odla Kronärtskocka uppe i norr, nej det går nog inte....eller?
    Ha en bra helg!
    Carin

    SvaraRadera
  18. JAg har aldrig ätit varken jordärts eller kronärtskockor, men har förstått att det är gott. Måste nog prova! Försöker läsa ikapp efter helgen så kommenterar bara här och där...

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta