I Snäckskalsdalen handlar det mesta om naturen, men även om den lilla trädgård vi har, våra husdjur och annat smått och gott.

måndag 7 november 2011

Trädgårdsprojekt.

01
Så här ser det ut framför verandan – jag har påbörjat otaliga projekt men inget av dom har blivit bra – så den här sommaren har det så att säga, legat för fäfot.

2
Från andra hållet.

Det är som så att jag fått en idé men där har omgivningen och jag råkat hamna i totalt dödläge.

När jag presenterade mitt förslag sa han bara: “…..hmmmm……jaaaha……”
3
Jag tycker man kan ta upp framsidan av verandastaketet, göra en bred öppning och en trappa (det röda kladdet) ner till gräset och berget som ligger ca 3 steg lägre och göra en fortsättning på däcket där (det blå).

Men så tycker alltså bara jag. Än så länge……

Någon som kan stödja mig i mitt projekt eller någon som har en riktigt bra idé?

17
Längst bort på bilden med det rödblå kluddet ser man min rishög som är min blivande höstanemonkulle.

Den ska inte ha en träkant, jag vill ha bohuslänska stenblock i kanten, blandat med lite runda stenar. Lite konstnärligt så där….
18

19
Samma höstanemonkulle, men utanför den runda stenen till höger i bild går en liten stig ut till den lilla vägen och där kan Leia-vovven springa ut (kommer någon bil nu och då) så där har vi försökt täppa till.

Jag vill ha det lite finare, en båge med murgröna eller andra klätterväxter på samt en palissad (!), se bilden nedan. Grinden (det svarta) finns redan och likaså fårstängslet, men där ska också vara klätterväxter, vildvin kanske….
20
Jag vill få en illusion av en hemlig trädgård där bakom. Det är inget jag kommit på själv, det måste jag ha läst någonstans och tycker det låter romantiskt och lite lagom mystiskt.

25
Och till dom här projekten skulle jag behöva lite extra huggen sten. Den här högen ligger hos min granne, tillika min kusin. Dom är bortresta för tillfället.

Nu undrar jag, märker man om någon tagit bort en stenhög när man varit på semester. Och skulle man märka att just precis dom stenarna ligger i sin grannes tillika kusinens trädgård när man kommer tillbaka hem….?????

Agneta!

34 kommentarer:

  1. Hihihih! Dom märker säkert inget om du tar några stenar =)

    Jag gillar verkligen dina planritningar, dom är unika och mycket inlevelsefulla. Att din omgivning sätter sig på tvären förstår jag inte alls. Jag är på din sida! Frågan är bara, behöver du omgivningens hjälp för att få till ditt resultat eller räcker det med hans okejande?

    Trevlig måndag! Jenny

    SvaraRadera
  2. Nää... jag kan inte tänka mig att grannen/kusinen märker nåt om du "lånar" några stenar ;)

    Du har många bra ideer. Fortsätt bearbeta omgivningen du, så ska du se att han ger med sig :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Haha, tack för dagens första skratt!
    Näe, det skulle jag inte tro att dom märker, det är väl bara att sätta upp en oskyldig min...

    När jag såg den första bilden, så tänkte jag: Åh, så snyggt det var nedanför verandan! Jag antar att det är "berg i dagen", eller är det ditlagda stenar?
    Är det en plats du skulle sitta på om där fanns ett trädäck? Om man skulle ta bort en bit av verandastaketet, så kanske verandan känns mindre "ombonad"?
    Det ser ut som ert hus låg direkt i naturen, vilket jag tycker ser underbart ut!

    Din höstanemon-kulle kan säkert bli jättefin!
    Med bohusländsk granit framför. Kanske såna som er granne har?

    En båge med vildvin låter fantastiskt, det skulle säkert bli jättevackert med det röda vildvinet mot den gröna skogen bakom!

    Det är ju jättebra att kunna "rita ut" hur man tänker sig på riktiga bilder, som du gör! Sånt kan inte jag...
    Men det är ju mycket lättare att föreställa sig hur det kan bli, på det sättet!

    Mycket att fundera på... men det får väl bli funderingar fram till våren, nu?

    Ha det så skönt i din vackra Snäckskalsdal!
    Massor av kramar, M/N!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker du kommit på nåra alldeles lysande ideér! Snyggt med en trapp ner till det lilla trädäcket och höstanemonkullen blir säkert helt bedårande! Däremot tjyvandet av några stenar hos kusinen skulle jag avråda från... ta alla vetja! Han kanske inte ens märker att dom är borta. Han kanske till och med har glömt att han nånsin haft dom? Man brukar ju vara lite vilsen när man kommer hem från semestern!

    Hoppas omgivningen blir omvänd!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  5. *fniss*...du är allt "härlig" med dina projekt! Kan tänka mig att det snurrar runt i Agnetas huvud nu...Vad än du gör så tror jag det blir bra!
    Önskar Dig nu en skön vecka i Snäckskalsdalen!
    Kram från mig!
    PS: vi är nu ensamma, inga barnbarn att jaga...Så sköööööööönt!

    SvaraRadera
  6. Det är ju så här att om du bearbetar omgivningen lite lagom i vinter, så tror han att idén är hans till våren! Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Hi hi.....ja jag tycker att din tanke är strålande. Nu gäller det då att sälja in detta ja....

    Önskar dig också en härlig start på veckan. Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Härligt med trädgårdsprojekt, hoppas du kan övertala omgivningen för det blir säkert jättesnyggt.
    Vore jag i dina kläder skulle jag nog inte våga att ta grannens stenar kan bli lite svårt att förklara när de kommer till er på besök.
    Men du gör som du vill.
    Kram!
    (Tack för info. om min röda hästkastanj, vad duktig du är för du kunde säkert en del också)

    SvaraRadera
  9. Åh den där kan jag allt om, min man begriper inte vad jag säger. Alltså målar jag också på foton i paint och försöker få han att förstå, det fungerar sämre det också. Alltså går jag bara lös och gör som jag vill och han menar att han aldrig varit oenig. Ser jättefina ut dina planer :)

    SvaraRadera
  10. Trevliga idéer. Den med trappa och mer trädäck nedanför verandan tror jag stenhårt på. Det andra ska jag fundera på.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Hahaha...skrattar åt det sista...tror inte kusin märker något!! Prova!! sånt gillar jag, när det liksom hettar till lite i vardagen...
    Sen stödjer jag dej helt och fullt i ditt projekt, skulle vara snyggt med en trappa ned till ett nytt däck, absolut!! Nu förstår jag också att dej skulle jag ha nytta av i mina projekt, man måste ha backup när man börjar förhandlingar...Jag känner ibland att jag är lite ensam när jag får idéer, och då skulle det vara bra med nån bakom som har likasinnade tankar. Mannen här i huset har också "svårt för att se" när jag målar upp hur fantastiskt något kan bli. Så kör på du!!
    Kram

    SvaraRadera
  12. kan nog hända att grannen märker svinnet, men det verkar ju som om han/hon inte behöver stenarna eftersom de bara ligger där och skrotar. ;)
    för övrigt så tycker jag dina planer är alldeles lysande!
    kram
    ingela

    SvaraRadera
  13. Jag tror det kan bli jättefint med anemoner, stigar, palissad och förlängt däck. Urfint men jag tycker också att det är fint redan nu.
    Kusinen märker nog inte om du lånar några stycken stenar...eller många.
    Kram i dimman.

    SvaraRadera
  14. Förresten är det något konstigt med november för då verkar allt hamna i dödläge, även hos familjen Gafflan.

    SvaraRadera
  15. Min första tanke var att det är väldigt fint som det är där, gillar berget och att det ser skogigt ut. Men samtidigt förstår jag att du vill ha en förändring (trädäck). Och då tycker jag att din idé är bra.
    Bågen med klätterväxter låter jättefint, kanske någon klematis kan passa.
    Hihi, risken finns att grannen märker att några stenar är borta:-)).
    Kram Maria

    SvaraRadera
  16. Haha, jag gillar dina teckningar:)

    SvaraRadera
  17. Nu vet jag att jag borde ha gjort såna där fina blå-röda ritningar till maken när jag förklarade hur JAG ville att fiskdammen skulle se ut. Jag förklarade och förklarade men han gjorde å sitt sätt iallafall. Annars hade den nämligen varit ännu finare...är jag övertygad om.
    Den bästa metoden i ditt fall rä nog tjat, tjat, tjat. Tills omgivningen ger med sig.
    Planen verkar bra - lycka till med utförandet!
    Ha en bra vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  18. Nä, jag tror nog dom blir glada att högen är borta, så slipper dom fundera ut vart dom skall ha dom =)
    För övrigt tycker jag att du har en lysande idé med din trappa och altan, hälsa omgivningen det du!

    SvaraRadera
  19. Hej, nu är det jag igen!
    Katten också, att du skulle komma på att omgivningen och jag haft en liten diskussion...på hans nya blogg...
    Jag menade ju inte att det var feltänkt, det var bara saker jag funderade över!

    Åh, vad jag är avundsjuk på din resa - ja, jag menar inte att jag missunnar dig, förstås!
    När åker du?
    Fler kramar, M/N

    SvaraRadera
  20. Fina ideér du har för trädgården. Du får fortsätta och bearbeta omgivningen ;0)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  21. Härligt med planer och lite framförhållning!
    Ha en fin kväll.
    Kram Agnetha

    SvaraRadera
  22. Har man trädgård tar oftast ideerna aldrig slut...men det är väl det som är lite av tjusningen.
    Kram!

    SvaraRadera
  23. du är nog fenomenal med dina funderingar,Ritningar var nog förståbara ,kanske borde jag också göra något sådant kanske händer det något om tio år (det är vad det brukar ta från ord till handling här )kram Nette

    SvaraRadera
  24. :) Just för att det är kusinen skulle jag nog låta bli stenarna, men annars vete rackarn om jag inte norpat dem och gömt dem ett tag innan jag använt mig av dem.
    Du får prata lite då och då om dina projekt med omgivningen, till slut ska du se att han tror att det är han själv som kommit på det och lägger fram det för dig och då kan du ju godkänna det. Men det kan ju dröja förståss, annars får du väl gå bärsärkargången och börja riva själv tills han ger sig och hjälper till.
    Lycka till

    SvaraRadera
  25. Jag är helt med på dina planer. Tänk mig på den utbyggda altanen, med ett glas champagne. Det kan jag tänka mig. Blir jättefint alltihop. Hur menar du att grannarna skulle upptäcka att deras sten är borta? De har ju bara låtit den ligga där, kanske de blir tacksamma rent av. :-)

    SvaraRadera
  26. Dina förslag bifalles på alla punkter härifrån Höjden i alla fall. Du har ju ritningarna färdiga och allt. Bara att göra...;-)

    Hälsar Åsa

    SvaraRadera
  27. JA till att ta bort räcket o ordna trapp o ny veranda! Vi gjorde så för 2 år sen...MKT nöjd med det!
    Gillade tanken på hemlig trädgård, smart c",)
    Eller, här sitter jag o svamlar, JA till alla förslag!

    Klem Anna

    SvaraRadera
  28. Ser jättemysigt ut redan ju, men jag vet hur det är att få en massa idéer i hövet...Haha!
    Du borde bli trädgårdsarkitekt med Dina lysande ritningar och förklaringar!!Skrattar gott åt bilderna här..
    Kram, J

    SvaraRadera
  29. Så härligt att få läsa om dina projekt och - nej - grannen märker säkert inget, det gäller ju att hålla god min liksom!
    Själv fick jag mej ett gott skratt såhär på morronkulan!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  30. Jag tror att dina idéer blir helt bra. Tyvärr tror jag mig veta varför omgivningen inte instämmer, kanske är det även han som råkar ut för en del jobb? Det skall var lång betänketid så brukar det kanske gå.
    Måste bara berätta när jag ville ha vita bräder runt fönstren på vårt hus. Herrn påstod att det inte gick för det fanns inget att spika i. Kan du tänka dig ett trähus som inte går att spika i. Senare kom de vita brädorna dit i alla fall och vi har skrattat gott åt det påståendet. Lycka till.

    SvaraRadera
  31. Jag känner igen det där att man inte alltid för gehör för sina ideer.....män har lite längre start sträcka , det behöver mogna fram och man får va lite smart och sen efter ett bra tag kommer de på samma sak (ungefär samma ide som man själv kommit me) fast då tror de att det är deras påhitt /Kram ( Jag tror din ide kommer att bli jättefint)

    SvaraRadera
  32. Vad du började i fel ände nu vännen. Idén är superbra, med trappa och trädäck, men du skulle ha låtit "omgivningen" komma på det..... ;-) Saknarkram.

    SvaraRadera
  33. Det låter som om ett trevligt trädgårdsprojekt. Jag känner igen det där att man kommer med fantastiska idéer och så får man hmmmanden till svar :) Men idéerna är ju bara så bra. Mitt senaste projekt om en ny gurkställning fick till och med grannarna att börja undra… Vad håller hon på med?

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  34. Ja, till allt!
    Massa fin-fina idéer tycker jag. Liten hemlig trädgård låter mysigt, påminner mig om nån film jag såg som barn. Ville alltid ha en liten hemlig trädgård efter det. =o)
    Lycka till vidare med planering och genomföring!
    Kram

    SvaraRadera

Hej och tack för att du tittade in och hade tid och lust att lämna en liten kommentar. Jag uppskattar det jättemycket och det gör mig glad!
Agneta